Kundtjänst Auktioner

Alla frågor och funderingar skickas till auktioner@villalivet.segenomsnittlig svarstid är 24 timmar. Vänligen använd enbart mailadressen för all kontakt för Auktioner på Villaliv.

Användarvillkor Auktioner

Observera att det är du som auktionsdeltagare som ansvarar för att läsa igenom Villalivs auktionsvillkor och ansvarar för att de följs!


Allmäna villkor
Dessa auktioner arrangeras av Villaliv. Genom att delta i auktionen accepterar du detta avtal med gällande auktionsregler.
Du godkänner att Villaliv mailar erbjudanden från leverantörer till dig efter avslutad auktion och att vi informerar dig om nya auktioner via nyhetsbrev.

Policy för registrering
När du som användare har aktiverat ett konto eller gjort ett köp på villalivet.se sparas dina uppgifter i ett register. Detta register innehåller personuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer, personnummer, e-postadress samt detaljer för leverans och betalning.
Dessa uppgifter används av Villaliv för fakturering och leveransinformation. Uppgifterna kan även användas i marknadsföringssyfte samt som underlag för statistik. Med hjälp av dina användaruppgifter kan Villaliv anpassa innehåll, annonser och erbjudanden.

Genom att hålla ett konto på villalivet.se har du som användare gett samtycke att dina uppgifter används till marknadsföring genom utskick via e-post, telefon, post eller andra digitala kanaler. Detta regleras i marknadsföringslagen.
Din epostadress används inte i marknadsföringssyfte av tredje part.
Om en myndighet kräver, kan användaruppgifter lämnas ut till den specifika myndigheten. Detta görs ej utan stöd av lag eller myndighetsbeslut. Samtliga användare kan skriftligen återkalla sitt samtycka utan kostnad. Användare kan även begära ett utdrag från Villalivs register eller göra en rättelse/radera felaktiga användaruppgifter.


Vad är Cookies?
Cookies är små textfiler som läses och lagras av den webläsare du använder och är ett vanligt digitalt hjälpmedel. Som användare accepterar du användningen av cookies. Om du som användare väljer att ställa in webläsaren att blockera cookies kan Villaliv inte garantera att upplevelsen av webplatsen fungerar optimalt.

Villaliv äger rätt att diskvalificera bud och köp om auktionsreglerna inte följs
Om Villaliv misstänker att budgivningen på auktionerna på något sätt har manipulerats via en dataserver kommer dessa bud förklaras ogiltiga.
Vi kan även diskvalificera vinnarbud om du har registrerat ett nytt konto och har tidigare obetalda auktionsvinster eller inte aktiverat ordrar efter tre dagar med den befintliga. Vid diskvalificering debiterar Villaliv en straffavgift på 15 % av produktionsvärde. Denna straffavgift skall betalas inom 3 dagar!

Villaliv äger rätt att suspendera konton ifall misstanke finns om manipulation eller att kontot speglar en person som inte existerar. Villaliv äger även rätten att suspendera och ta bort konton med ofullständiga eller felaktiga uppgifter.


Tryck- och skrivfel
Villaliv reserverar sig mot evetuella tryck- och skrivfel på auktionerna. Vi garanterar ej heller att alla bilder återger produkternas exakta utseende.

Hur gammal måste jag vara för att få lägga ett bud?
För att få vara med i Villalivs auktioner måste du ha fyllt 18 år och ha ett svenskt personnummer.

Kostar det något att registrera ett konto?
Nej, att registrera ett användarkonto på Villalivet.se är gratis. Efter att du har fyllt i alla dina uppgifter skickas ett verifieringsmail till den mailadress du angivit. (OBS! Mailet kan hamna i skräpposten)
Efter du har följt länken i mailet är ditt konto aktiverat och du kan nu börja buda i auktionerna.
Det är du som användare som är ansvarig för att dina uppgifter är korrekt angivna.

Varför kan jag inte logga in?
Om du inte kan logga in kan detta bero på flera saker

  • Du kan ha skrivit in fel användarnamn eller lösenord
  • Du har inte något konto på villalivet.se

Du kan ändå få mail från Villalivet utan att ha ett konto registrerat. Detta kan bero på att du tidigare har lämnat din mailadress i en tävling eller liknande aktivitet. Vet du med dig att detta är fallet kan du enkelt skapa ett konto. Följ insturktionerna ovan.

Om inte något av detta stämmer överens på dig, kontakta då auktioner@villalivet.se så hjälper vi dig!


Hur länge ligger mitt konto kvar på Villalivet.se
Ditt konto ligger kvar tills vidare och försvinner inte förrän du själv säger upp det. Detta kan du göra via ”Mina Sidor” eller höra av dig till kundtjänst så hjälper vi dig.

Avstängning av konto
Om en användare bryter mot Villalivs auktionsvillkor eller om vi har anledning att tro att en användare bryter mot villkoren kan kontot stängas av och vi meddelar i sådana fall på vilka grunder.
Är du en av vinnarna i auktionen och inte lägger din order inom 3 dagar, trots påminnelse, kommer ditt konto spärras utan förvarning.

Starttid och sluttid för auktionen?
Auktionernas olika start- och sluttider anges där den enskilda auktionen presenteras. Var noga med att kontrollera sluttiden i den auktion som du vill bjuda i. När auktionen är stängd kan du inte fortsätta budgivningen. Om ett bud läggs för nära sluttiden förlängs auktionen med 10 minuter. Detta fortsätter fram tills det inte kommer in fler nya bud inom 10 minuter.
Det är du som budgivare som ansvarar för att kontrollera om du är en vinnare och lägga din order i HIPS inom 3 dagar efter avslutad auktion!

Vad händer om en auktion avbryts?
Avbryts auktionen beror det på tekniska fel som gör att rättvis budgivning ej kunnat ske. Om detta sker blir de högsta budgivarna kontaktade för telefonbudgivning eller ny auktion efter 24 timmar.

Hur många vinnare finns i auktionerna?
Vissa auktioner erbjuder 2 eller fler vinnare per gång. Det innebär att flera unika budgivare får köpa produkten till sina högsta bud, detta anges alltid i produktbeskrivningen. Detta innebär att du kan vara en vinnare även om du är överbjuden. Vi förbehåller oss för skrivfel i antal vinnare. Vid osäkerhet, kontakta administratör per mail.
Du ser budhistoriken på avslutade auktioner genom att söka upp den auktion du lagt bud på (förstoringsglaset högst upp på sidan, var noga med att välja rätt vecka), scrolla ned lite och där har du en flik med Budhistorik.

Produkternas garanti
Samtliga produkter som erbjuds i auktionen är fabriksnya produkter. För leverantörsgaranti, kontakta respektive leverantör.
Vi hjälper dig gärna med kontaktuppgifter till leverantören.

Frakt?
Frakten för respektive vara står alltid klart och tydligt angiven i produkttexten. Eftersom leverantören i de flesta fall är de som fakturerar dig för frakten vid leverans kan Villaliv inte lägga med den kostnaden i din varukorg, eftersom du då riskerar att få betala dubbelt.

Vad betyder reservationspris?
Ett reservationspris är det minimipris som en leverantör av auktionsprodukten accepterar för sin produkt.
Det är upp till leverantören om reservationspriset ska vara synligt eller ej. Oavsett om reservationspriset är utskrivet eller ej, kommer du som budande användare få ett meddelande om auktionen blivit uppnådd eller ej.
När en auktion avslutas med bud som är lägre än reservationspriset kommer produkten ej att säljas och köpet ses som ogiltigt.
Reservationspriset fastställs enligt överenskommelse mellan Villaliv och leverantören.
Kostar det något att buda i auktionerna?
Nej det är helt gratis att lägga bud i Villalivs auktioner.

Hur gör jag för att lägga ett bud?
För att kunna lägga bud i våra auktioner måste du vara inloggad på ditt eget registrerade konto. Hur du gör för att registrera ett användarkonto, se ovan.
När ditt konto är aktiverat och du är inloggad går du in på den auktionsprodukt du är intresserad att bjuda på och fyller i beloppet du vill buda med och klickar på knappen ”Lägg bud”.

Observera att samtliga bud är bindande!


Hur vet jag att mitt bud har gått igenom?
När du har lagt ett bud kommer en dialogruta upp direkt på din skärm som bekräftar och tackar för ditt bud i Villalivs auktion. Du får även ett mail skickat till dig med samma bekräftelse. Har du inte fått några av dessa meddelanden, har inte ditt bud gått igenom.

Hur många bud kan jag lägga i en auktion?
Du kan lägga hur många bud du vill under hela auktionstiden. Om ett bud läggs nära sluttiden för auktionen förlängs auktionen med 10 minuter för att alla ska få chans att lägga ett nytt bud. Blir en användare överbjuden får denne ett mail om detta och kan då välja att gå in och lägga ett nytt bud. Kommer det in flera bud under förlängningstiden, kommer auktionen förlängas ytterligare. Detta fortsätter fram tills det inte kommer in fler nya bud inom 10 minuter.
Var uppmärksam så du inte budar över dig själv.

Observera att det endast är den som flyttas ner till plats två på listan som får mail!


Någon la ett bud högre än mitt, vad händer nu?
Blir du överbjuden i en auktion får du ett mail om detta till din angivna epostadress. Därefter kan du bestämma om du vill lägga ett högre bud på auktionsvaran eller avstå. Vissa av auktionerna har flera vinnare, vilket innebär att du kan fortfarande vara en av vinnarna även om du inte har det högsta budet. Det är viktigt att du som auktionsdeltagare regelbundet ser över ditt/dina bud så att du inte riskerar att missa en höjning av buden om du så önskar samt veta om du är vinnaren i en avslutad auktion eller inte. Du ser budhistoriken på avslutade auktioner genom att söka upp den auktion du lagt bud på (förstoringsglaset högst upp på sidan, var noga med att välja rätt vecka), scrolla ned lite och där har du en flik med Budhistorik.

Observera att det endast är den som flyttas ner till plats två på listan som får mail!


Ingen prisgaranti
Värdet på en auktionsvara meddelas till Villaliv av leverantören, vi reserverar oss därför för kampanjer som leverantören har valt att ha på sin eller andra sidor. Villaliv har därför ingen prisgaranti!

Är moms medräknat på priset?
Moms ingår alltid i priset för våra auktioner.

Hur lång tid på mig har jag att lägga min order?
Som budvinnare har du 3 dagar på dig att aktivera din auktionsorder – så att en faktura kan skapas hos HIPS. OBS! Väljer du att göra en direktbetalning eller kortbetalning kommer HIPS reservera summan på ditt konto och göra en automatisk dragning efter ett par bankdagar.
Är inte ordern för en äldre auktion aktiv, blir ditt konto fryst i kommande auktioner, likaså buden. Detta tills ordern är aktiv för den äldre auktionen.
Går det längre än 3 dagar innan ordern är lagd förlorar du din vinst.

Vad gör jag om jag inte fått ett vinstmail?
Efter auktionens slut skickas vinstmailet ut till din angivna epostadress med en automatiskt genererad betallänk. Om du inte fått något mail till inkorgen eller skräpkorgen kan ditt mailprogram ha spärrat mailet på grund av att det skickas ut för många mail samtidigt. För att då kunna lägga din order behöver du logga in på “Mina sidor” och sedan klicka dig vidare till din vunna auktion där samma betallänk som finns i mailet ligger. Därefter kan du genomföra din order genom HIPS checkout.
Villaliv kan inte se om mailet har skickats iväg korrekt eller skicka ut ett nytt vinstmail!

Hur betalar jag min auktionsvinst?
Efter en avslutad auktion skickas ett mail ut till vinnaren/vinnarna med en betalningslänk. Denna länk leder till HIPS Checkout där du kan välja det betalsätt som passar dig. För att kunna betala din vinst måste du vara inloggad på ditt konto, då betallänken är kopplad till kontot. Observera att du måste lägga din order inom 3 dagar efter avslutad auktion, annars förlorar du rätten till din vinst och ditt konto spärras i 4 veckor!

Varför visar fakturan ett högre belopp än mitt bud?
På de produkter som har en fraktkostnad lägger systmet ihop ditt vunna bud tillsammans med frakten på samma rad, detta gör att ditt bud i HIPS kan stå som högre än vad du faktiskt har budat.

Hur fungerar det med leverans av min auktionsvinst?
Vi på Villaliv skickar en beställning på din order när samtliga auktionsvinnare har lagt sin order i HIPS eller efter 3 dagar, beroende på vilket som infaller först.
Leverantören får dina registrerade kontaktuppgifter för att leverera auktionsvinsten, alla frågor och allt ansvar för leveransen ligger hos dem.
Produkten skickas till den adress som finns registrerad på ditt konto eller närmaste postombud. Varken Villaliv eller leverantören ansvarar för felaktigt angiven adress. Om du önskar byta leveransadress anger du det i dina uppgifter till HIPS eller i samtal till leverantören. Villaliv håller inget lager av produkter utan är endast förmedlare mellan given auktionsleverantör och konsument.
Angiven leveranstid är i samförstånd med leverantör men inget som Villaliv kan ta ansvar för.
Villaliv är inte ansvarig för försenad eller utebliven leverans orsakad av omständighet utanför vår rimliga kontroll och leverantören är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, strejk, terroristdåd, krig, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.
Vi följer Konsumentverkets regler för Nätauktioner och Distanshandel www.konsumentverket.se 

Får jag ångra mitt köp?
Ja, du kan ångra ett köp.
Ett köp genom Villalivs auktioner har samma lagar och regler som vid annan e-handel som regleras i distans- och hemförsäljningslagen.
Det innebär att du bland annat har 14 dagars ångerrätt (gäller ej koder, resor eller biljetter till evenemang). Ångrar du ett köp får du som användare själv stå för eventuell returfrakt.
Auktionsvaran som returneras måste göras via Postens företagspaket. Varan ska returneras i oskadat skick. Detta innebär oanvänd och obruten originalförpackning.
Om du häver ditt köp utgår en administrationsavgift på 15% av produktvärde för gällande produkt. När administrationsavgiften är betald öppnas ditt auktionskonto igen. Administrationsavgiften skall betalas inom tre dagar. 

Jag behöver reklamera min auktionsvinst, hur gör jag?
Villaliv agerar endast som förmedlare av auktionerna om inget annat anges.
Vid reklamation ansvarar leverantören som säljer produkten eller tjänsten för information kring returvillkor och en reklamation görs direkt till den angivna leverantören.
När reklamationen och retur har godkänts av leverantören får vi på Villaliv ett mail med dina uppgifter och vilken produkt det avser. Därefter genomförs en kreditering i HIPS.

Viktig information:
För att du ska kunna reklamera varan eller tjänsten ska felet vara ursprungligt, det vill säga det ska ha funnits när du fick varan. Du får inte själv ha orsakat felet.
Du har rätt att reklamera en vara i tre år efter att du tagit emot den.

Dina rättigheter vid fel.

  • Om det visar sig vara ett ursprungligt fel kan du ha rätt att:
  • Få varan reparerad eller tjänsten åtgärdad (avhjälpande).
  • Få en ny, felfri vara (omleverans).
  • Få avdrag på priset.
  • Häva köpet.

Du betalar ev. fraktkostnader vid returer.
För mer info om reklamationsrätt se: http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/reklamera-en-vara/reklamationsratten-i-sverige/

 

Återbetalning
En återbetalning görs via HIPS med samma betalsätt som du registrerade vid betalning. Gäller det ett större belopp kommer HIPS höra av sig till dig för att bestämma hur summan bäst betalas ut till dig.
Från det Villaliv har gjort en kreditering i HIPS system tar det 2-3 bankdagar innan pengarna syns på ditt konto.

Vad händer med fraktkostnaden vid retur?
Vid retur av produkter återbetalas inte fraktkostnaden och konsumenten får stå för returfrakten.

 

Varukorg Produkten är borttagen. Ångra
  • Inga produkter i varukorgen.
Synda innan allt är slut! -50% på allt i vår webbshopSE MER
+ +