Ladda hemma: Full tank – varje morgon!

Köper du elbil så är en laddbox guld värd. Den extra kostnaden lönar sig i snabbare laddning, men framför allt genom säkrare laddning. Här förklarar vi varför.

TEXT Roger NYSTRÖM roger.nyström@villalivet.se
FOTO: POLESTAR och STEFAN HARIC

”Elsäkerhetsverket avråder inte helt från Schukouttag, men manar till stor försiktighet.”

Elbilar har en inbyggd laddare för att kunna ta emot ström och ladda batteriet. Till vissa bilar får man med en laddkabel med en så kallad Schukokontakt, alltså en vanlig jordad stickpropp.

I princip behöver man bara plugga in kontakten för att ladda, men det finns en fara i det. Vanliga eluttag klarar laddningens effektbelastning, men är ofta inte gjorda för så hög belastning under så lång tid som behövs.

Eluttag och ledningar som inte är i prima skick kan bli så varma att det i värsta fall kan leda till brand. Elsäkerhetsverket avråder inte helt från användning av Schuko uttag, men manar till stor försiktighet.

På elbilens vanliga laddställe bör du därför ha en laddbox som dessutom ger mycket snabbare laddning.

Framtidssäkra installationen

Den som arbetspendlar med bilen laddar under natten och då spelar tiden mindre roll. För andra är snabbladdning avgörande. Trenden pekar mot att alltfler bilar går att ladda på trefas 16 A vilket ger 11 kW. Framtidssäkra gärna installationen genom att välja en trefasladdare även om din nuvarande bil inte behöver det.

En fast kabel på laddboxen är bekvämt eftersom du då snabbt och enkelt kan plugga in kabeln när du kommer hem. Utan fast kabel använder du den laddkabel du har i bilen för laddning utanför hemmet.

Laddkontakterna är tyvärr inte helt standardiserade så laddboxen måste ha rätt kontakt eller uttag. Typ 2-kontakten är EU-standard och därför vanligast.

Det finns även laddboxar med flera uttag som kan ladda flera elbilar samtidigt. En del laddboxar har lastbalansering och prioriterar husets övriga elförbrukning innan bilen laddas. Mer sofistikerade laddboxar erbjuder en hel del extratjänster och kan programmeras och styras via appar.

ladda hemma

Kostnaden varierar

Det finns laddboxar från runt 6 000 kr, men det finns också boxar från 10 000 kr och uppåt. Högre pris motiveras ibland av att laddboxen är försedd med jordfelsbrytare typ B för likström (alternativt jordfelsbrytare typ A plus en detektor för likströmsläckage). Har boxen inte jordfelsbrytare typ B måste man komplettera med en sådan för runt 4 000 kr.

Eftersom elbilar är så pass nytt har inte alla elektriker hunnit sätta sig in i de specialregler som finns. Försäkra dig om att din installatör verkligen uppdaterar sin kompetens kring elboxar.

Kostnaden för själva installationen beror mycket på husets förutsättningar och kostar allt från några tusenlappar till över 10 000 kr. Vissa leverantörer av laddboxar erbjuder fast pris med installation och det kan vara en god idé om man har en gammal elanläggning.

Skärmen på Polestar 2 visar hur mycket laddning du har och kan via den integrerade och röststyrda Google Maps guida dig till närmsta laddstation.
TIPSRUTA

BIDRAG TILL LADDBOX

Nu går det åter att söka pengar för laddbox hos Naturvårdsverket. Bidraget täcker halva kostnaden för material och installation, dock max 10 000 kr. Bidraget söks efter att laddboxen är installerad. Mer information på Naturvårdsverket hemsida