Alpine A110
Depression är närmast en folksjukdom idag om man får tro läkarvetenskapen. Men nu kan vi presentera ett botemedel för alla med körkort: ta en Alpine A110. Tänk bara på att den rullande medicinkuren är starkt beroendeframkallande och att högerfoten tenderar bli ovanligt tung. Efter tjugo års frånvaro så gör franska Alpine comeback och vi har provkört lyckopillret.

Det tillhör inte vanligheterna att vi provkör en bil som bjussar på vansinnigt med körglädje till överkomligt pris. Att basmodellen dessutom begåvats med namnet ”Pure” känns helt rätt – i alla lägen bjuder nämligen nya Alpine A110 på ren och oförfalskad körglädje. Vad sägs om en tomvikt på 1086 kilo i kombination med en pigg mittmotor på 252 hästar?
Svår abstinens
Alpine hör definitivt till de legendariska sportbilarnas exklusiva skara men trots mängder av tävlingsframgångar upphörde tillverkningen 1995. Nu ruskar Renault liv i det anrika varumärket och formgivningen är inte bara ”trés magnifique” utan även en hyllning till klassiska A110 Berlinette från 1962. Inte bara namnet känns igen utan även mängder av designattribut som exempelvis den blå kulören – vars tilläggspris är hela 20 750 kronor. Dessutom är sportstolarna från italienska Sabelt bara justerbara i längsled men väger å andra sidan blott 13,1 kilo.
I övrigt är utrymmena sparsmakade och under de båda bagageluckorna finns endast plats för 196 liter. Men vem bryr sig? Alpine är byggd för att tillfredsställa helt andra laster än väskor…

Depressionen slår till
Den franska sportkärran är rena rama lyckopillret på vägen och det beror inte bara på den raka bensinfyran på 1,8-liter. Aluminiumkarossen har nämligen nitats och limmats ihop, vilket kapar vikten och ökar vridstyvheten. Den bakre diffusorn gör att testbilen ligger som klistrad mot asfalten och med hjälp av en utsökt sjustegad dubbelkopplingslåda klaras sprinten till hundra på 4,5 sekunder.
Allt känns så förbaskat rätt att man kan börja grina av glädje. Tja, ända fram tills att testbilen ska återlämnas och den lustfyllda medicineringen övergår i svåra abstinensbesvär. Dessvärre är det enda kända botemedlet mer Alpine A110 och det till ett grundpris av 625 000 kronor. Man kan bli deprimerad för mindre!
Tekniska data för Alpine A110 1,8 Pure | |
---|---|
Motor: | 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 252 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment 320 Nm mellan 2 000-5 000 varv/minut. |
Kraftöverföring: | Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-stegad dubbelkopplingslåda. |
Fjädring: | Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel. |
Styrning: | Elservo. Vändcirkel 11,6 meter. |
Bromsar: | Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. |
Mått/Vikt (cm/kg): | Axelavstånd 242, längd 418, bredd 180, höjd 125. Tjänstevikt 1 086. Bränsletank 45 liter. |
Prestanda: | Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,5 sek. |
Förbrukning/Miljö: | 7,2 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 162 g/km (WLTP). |
Pris: | 625 000 kronor. |
![]() |
Effekt i relation till vikt Enastående växellåda Rallygener med sting Blickfångare |
![]() |
Bara en återförsäljare i Sverige Dyra färgval |
Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / ©