MG EHS Plug-in Hybrid
Efter andra världskriget blomstrade det brittiska bilimperiet och ett av de mer kända märkena var MG som stod för Morris Garage. En trimsmedja som levererade sportbilsikoner som MG Midget, MGA och MGB.

Numera ägs varumärket av kinesiska SAIC och i deras regi gör nu MG comeback i Europa. Av dessa sjanghajade vi nykomlingen MG EHS Plug-in Hybrid för provkörning – bilen tillverkas nämligen strax utanför Shanghai.
En hel generation ensambarn har på två decennium tagit biltillverkningen i Kina från imitation till innovation och massproduktion. När SAIC nu attackerar Sverige med elsuven MG EHS Plug-in Hybrid så tycks det finnas en outsinlig terrakottaarmé av bilar redo att invadera mark-naden. Snabba leveranser, generösa garantier och bra priser har redan tänt mångas intresse. Frågan är om den nya laddhybriden blir en säljraket eller kinapuff?

Kejserlig komfort
Visserligen har MG EHS drag från andra suvar och en grill som är en rip-off från Jaguar F-Pace. Men trots det har Shanghai Automotive Industry Corporation sammantaget gett bilen en tilltalande och personlig look. Kinesens linjer är snygga och den propra designen hos EHS går igen även i den genomtänkta tillika heldigitala och på gränsen till minimalistiska interiören. Likaså är sätena bekväma och det råder en befriande harmoni inne i kupén.
Läs också: Toyota Yaris Hybrid – Satsa på en vinnare?
Även under resans gång präglas vistelsen av ett påfallande lugn med låg ljudnivå och god fjädringskomfort på såväl silkesvägar som mer feodala stråk längs vindlande stenmurar. Enda anmärkningen är att även infotainmentsystemet smittats av lugnet och stundtals tar irriterande lång tid på sig att reagera på våra pekkommandon som görs via en 10,1-tums skärm.
Både ris och ros till MG EHS
Äntligen är det dags att skala mandarinen och testa huru-vida den stora draken i öst lyckats med någon eldshow. Hjärtat är en bensinfyra på 162 hästkrafter som sam-arbetar med en elmotor på 122, vilket resulterar i en totaleffekt på 258 hästar. Därmed rullar noll till hundra på 6,9 sekunder samtidigt som toppfarten landar på 190. Räckvidden på el anges till 52 km och att ladda 16,6 kWh batterierna med hushållsström tar drygt 4,5 timmar.
Så långt allt gott – på pappret vill säga. För i verkligheten är det just drivlinan som är bilens akilleshäl. De olika komponenterna är inte riktigt samstämda med varandra och här saknas den harmoni som återfinns i kupén. Motorerna och den 10-växlade automatlådan lyssnar inte alltid på varandra, speciellt inte i lägre farter och färden blir stundtals lite ryckig. Kan du leva med detta och är villig att betala 372 500 kronor exklusive 19 931 i klimatbonus så är MG EHS Plug-in Hybrid mer en säljraket än en kinapuff.
Tekniska data för MG EHS Plug-in Hybrid 1,5 Comfort | |
---|---|
Motor: | 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 162 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 250 Nm mellan 1 700–4 300 varv/min. |
Elmotor: | 122 hk och 230 Nm. Max systemeffekt 258 hk. |
Kraftöverföring: | Motorn fram, framhjulsdrift. 10-växlad automatlåda. |
Fjädring: | Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. |
Styrning: | Elservo. Vändcirkel 11,1 meter. |
Bromsar: | Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd. |
Mått/vikt: (cm/kg) | Axelavstånd 272, längd 457, bredd 188, höjd 166. Tjänstevikt 1 737. Bränsletank 37 liter. Batteri 16,6 kWh. |
Prestanda: | Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,9 sek. |
Förbrukning/miljö: | 1,8 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 43 g/km. Räckvidd på el 5,2 mil (WLTP). |
Pris: | 372 500 kronor (exkl. 19 931 kr i klimatbonus). |
![]() |
Hög standardutrustning Generösa garantier Gott om utrymme Bra komfort |
![]() |
Infotainmentsystemet imponerar inte Oharmonisk drivlina i låga farter |
Av: Willy Priske och Jenny Nilsson / ©