- Annons -

Munhygienen är viktig för att din hund ska slippa besvär som tandsten, illaluktande andedräkt, tandköttsinflammation eller parodontit. Borsta hundens tänder några gånger i veckan, helst varje dag. Glöm inte att ge din hund välförtjänt beröm under tiden du borstar.

Borsta tänderna på din hund så här

Borsta tänder på din hund på rätt sätt

1. Välj ut en tandkräm avsedd för hundar.
  2. Använd en mjuk tandborste.
  3. Vinkla tandborsten mot tandköttet.
  4. Borsta med små rörelser längst fram och arbeta dig successivt inåt.
  5. Var noga med att komma åt tänderna längs bak.

Medan du borstar kan du passa på att klia hunden bakom örat och berömma den lugnt. Genom att skapa en trygg stämning kan tandborstningen bli en mysig stund där din vovve känner sig lite ompysslad. Kom ihåg att den regelbundna tandborstningen minskar riskerna betydligt för att din hund ska drabbas av problem relaterade till dålig munhygien: det är ett sätt att ge den kärlek.

• Tänk på att borsta tänderna regelbundet – om möjligt varje dag.

Välja tandkräm till hund

Tandkräm för hundar är ofta smaksatt med något som hunden tycker är mumsigt, så du behöver inte oroa dig för att den kommer tycka det är obehagligt med smaken. Visar din hund tecken på att den inte tycker det smakar gott, kan du helt enkelt testa en annan smak.

• Använd aldrig tandkräm avsedd för människor. Detta av två anledningar: smaken är alldeles för stark, och dessutom är din hund känslig för fluor.

Därför måste du utföra förebyggande tandvård på hund

Förebyggande tandvård är mycket viktigt för att din hund inte ska drabbas av åkommor i tänderna och tandköttet. Det är bra om du kan borsta tänderna på din hund några gånger i veckan, men helst varje dag. Hundens tänder ska vara rena och tandköttet ska vara ljust rosa, eller ha naturligt mörk pigmentering. Märker du nyansskillnad på din hunds tandkött beror det till största sannolikhet på tandsten eller liknande problem, vilket i sin tur är orsakat av slarvig tandborstning.

Tandsten

Varför är det då viktigt med en regelbunden tandborstning? Precis som hos människor och andra djur, bildas det lätt ett hårt lager av döda bakterier kring tandköttet om man inte tar bort det. Tandsten är ett mycket vanligt problem hos hundar och därför är den förebyggande tandvården så viktig.

Hur bildas tandsten på hund?

Tandstenen är en förkalkning av döda bakterier som byggs upp av matrester och gammalt saliv. Även om bakterierna i saliven är ofarlig, så måste de avlägsnas för att inte bilda en hård beläggning på tänderna och kring tandköttet. Tandstenen kan skapa tandköttsinflammation, vilket i sin tur leder till blödningar och irriterat tandkött. Det är svårt för dig att avlägsna tandstenen när den ligger hårt förkalkat mellan tänderna på din hund, och därför måste du boka en tid hos veterinären om du upptäcker att din hund har mycket tandsten.

En del hundar är mer benägna än andra att bilda tandsten. Anpassa rutinen efter din hunds benägenhet.

Symtom på att din hund har tandsten:
  • Ljusgula till bruna beläggningar på tänderna
  • Dålig andedräkt
  • Sträv yta på tänderna
  • Eventuellt blödande tandkött

Upptäcker du tandsten bör ni besöka en veterinär, detta för att rensa ut den tandsten som förkalkat sig och som inte går att få bort med vanlig tandborstning. Efter att veterinären har rensat bort tandstenen kan ni sätta igång att utföra daglig tandborstning, rådfråga gärna hos veterinären för att säkerställa att du borstar korrekt.

Vad gör veterinären åt tandsten?

När veterinären rensar tandsten brukar man göra det under narkos. Veterinären avlägsnar då plack och tandsten i hundens övre och nedre tandkött. I några fall kan veterinären också rekommendera att ni avlägsnar någon tand som gör det svårt att komma åt med tandborsten, för att förebygga riskområden.

Tandköttsinflammation

Borsta tänder på din hund på rätt sätt

Om du inte avlägsnar tandsten från din hund kommer den riskera att få en tandköttsinflammation. I fickan mellan tanden och tandköttet samlas bakterier som trycks nedåt i köttet, vilket gör att det blir svårare att avlägsna tandstenen. Fickan blir då djupare, och kan sedan påverka käkbenet. I värsta fall leder det till tandlossning, så kallad parodontit. Detta går inte att åtgärda på annat sätt än att dra ut den eller de drabbade tänderna.

Vi på Villalivet hoppas att du och din hund får en trevlig stund och att vikten av att borsta tänderna på din hund har framgått. Lycka till!

- Annons -