- Annons -

Byta till sommardäck – Det våras för däckbyte

Det är dags att byta till sommardäck! Du färdas i 110 km/h eller 30,56 meter i sekunden och det som ligger an mot vägbanan är fyra däck vars kontaktyta kan jämföras med varsin sko i storlek 44. Ändå är många bilister beredda att hosta upp mer pengar för ett par träningsdojor än nya sulor till bilen.

Vinterdäcken är precis som ett par oömma kängor medan sommardäcken är lika följsamma som ett par löparskor. Skulle du använda vinterkängor mitt i sommaren?

däckbyte
CNP AB

Den 15:e april är sista dagen att köra på dubbdäck – sedan riskerar du 1 200 kronor i böter om det inte råder ”vinter-väglag”. Har bilen dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så ligger avgörandet i dina egna händer. Det är nämligen lagligt att köra på dessa året runt, men det är inget vi rekommenderar då däcken har uselt grepp och broms-förmåga på sommarväg.

Öka trycket när du ska byta till sommardäck

Vanligaste orsakerna till att köpa nya däck är slitage och punktering men även ålder spelar roll. Många väntar tills däcken är helt utslitna och sett ur ett säkerhetsperspektiv är det riktigt dumdristigt.

Såväl bromssträckan som risken för vattenplaning ökar rejält, så att investera i nya däck kan vara din och dina medpassagerares bästa livförsäkring. Om du väljer att montera dina gamla sommardäck så ska alltid de fräschaste sitta bak och detta oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven.

Tänk även på att kontrollera lufttrycket regelbundet – ett för lågt tryck ökar bränsletörsten, förkortar livslängden och försämrar bromsförmågan. Kolla lufttrycket med kalla däck och öka gärna biltillverkarens rekommendation med 0,3 bar så ökar du livslängden på kuppen.

byta däck
CNP AB

Fysikens lagar

Vattenplaning är en fara på sommaren så att ha rätt mönsterdjup på däcken är A och O. Enligt lagboken går gränsen vid 1,6 millimeter, men redan vid fyra så ökar risken för vattenplaning markant. När regnet vräker ner och däcken inte klarar av att forsla bort vattnet så förloras greppet och det går inte längre att styra.

Om bilen börjar att plana så är viktigaste regeln att släppa gaspedalen och om du har en manuell växellåda så ska kopplingen trampas ner. Alltför många trafikanter litar blint på att bilens teknik ska lösa alla obehagliga situationer men sanningen är att ingen elektronik står över fysikens lagar.

Var sjätte trafikolycka med dödlig utgång beror på däcken och en simpel koll är allt som behövs för att bryta mönstret i statistiken.

CNP AB

Av: Jenny Nilsson / © CNP AB

- Annons -