- Annons -

Volkswagen T-Roc Cabriolet 2021

Håll med om att blotta tanken på att förvandla en suv till cabriolet känns som en ganska befängd idé? Det är ungefär som att blanda en sommardrink på rosévin och öl. Men efter att ha provkört nya Volkswagen T-Roc Cabriolet så får vi tänka om. Tyskarna har jobbat efter devisen ”friskt vågat hälften vunnet” och har faktiskt lyckats med den oheliga alliansen.

vw troc cab
CNP AB

Crossover är ett modeord som används till allt mellan himmel och jord. Tja, vi hittar faktiskt begreppet bland böcker, filmer, musik och inte minst bilar – men vad i hela friden är innebörden? Vi bollar frågan vidare till Svenska Akademien och svaret blir ”en blandning av olika stilar”. Därmed är nya Volkswagen T-Cross Cabriolet definitivt en crossover.

Rädd om frisyren? Va inte det med VW T-Roc cabriolet

Det är inte lätt att skapa en snygg cabriolet med suvkaross, men Volkswagen bevisar att det är möjligt. Nu är det här inte en exakt kopia av takförsedda T-Roc utan cabben har en sportigare vinkel på framrutan, fyra centimeter längre axelavstånd och antalet dörrar har minskats till två. Framför allt är sidolinjen riktigt snygg med den låga tygsuffletten uppe och det är även relativt tyst i kupén.

Läs också: Volkswagen ID.4 – Dags att byta identitet?

Med ett knapptryck så förvandlas den svenska sommarhimlen till tak och skådespelet tar nio sekunder ner respektive elva upp. Kupén bjuder på fyra sittplatser men det bakre benutrymmet har blivit lidandes då tygtaket roffar åt sig plats. Men är du rädd om frisyren och vill färdas med vindskyddet på plats så försvinner baksätet helt och hållet. Livet är fullt av svåra val.

vw troc
CNP AB

Skänk från ovan

Men det gäller faktiskt inte valet av motor- och växellåda. Det finns enbart en bensinfyra på 150 hästkrafter och maskinen jobbar tillsammans med en sjuväxlad dubbel-kopplingslåda. Drivlinan passar nya Volkswagen T-Roc Cabriolet perfekt och noll till hundra rullar på 9,6 sekunder.

Fyrhjulsdrift erbjuds inte, men däremot är markfrigången sexton centimeter och du kan faktiskt köra nercabbat och samtidigt dra en liten husvagn på 1500 kilo. Själva tygsuffletten lägger sig dessutom ovanför bagageutrymmet och därmed får man med sig 284 liter oavsett om taket är ner- eller uppfällt. Vad kostar då kalaset? Grundpriset börjar från 349 900 kronor och eftersom vi provkörde sportversionen R-Line så åker det upp till 399 900. Men som en skänk från ovan så ingår livstids ”öppet köp”.

Tekniska data för Volkswagen T-Roc Cabriolet 1,5 TSI R-Line
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 150 hk vid 5 000 varv/min.
Max vridmoment 250 Nm mellan 1 500-3 500 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 263, längd 427, bredd 181, höjd 152.
Tjänstevikt 1 540. Bränsletank 50 liter.
Prestanda: Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,6 sek.
Förbrukning/Miljö: 6,7 liter per 100 km under blandad körning. CO2: 152 g/km.
Pris: 399 900 kronor.
Sticker ut från mängden
Hög standardutrustning
Välbeprövad teknik
Köregenskaper
Runt-om-sikten med suffletten uppe
Två års nybilsgaranti

 

Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © 

- Annons -