Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4 – Volkswagen tänker elektrifiera familjebilen på riktigt och nya ID.4 är ett rullande bevis på detta. Vad sägs om en rymlig interiör, ett bagageutrymme i klass med Volvo V90 och närmre 49 mils räckvidd? Nu sjunker även priset – ändå kostar dagens testbil 614 900 kronor så det är knappast någon ”folkvagn” vi talar om. Har du däremot råd så finns det många anledningar att byta identitet.

Svensk vinter och snö. Det är vad som väntar vår honungsgula ID.4 med tyska registreringsskyltar. Bilen är på blixtvisit och som alla vet – det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Dessutom slipper man att frysa eftersom kupéluften i ID.4 värms upp med hjälp av en smart värmepump och därmed belastas inte batteriet.
Släp på kroken
Nykomlingens formspråk utstrålar både smidighet och styrka samtidigt som de markerade hjulhusen ger oss rätt suvvibbar. Axelavståndet är faktiskt identiskt med lillebror ID.3 men längden har dragits ut med 32 centimeter. Därmed är interiören luftig och trivsam samtidigt som bagageutrymmet rymmer 543 liter, vilket är blott sjutton liter mindre än hos Volvo V90. Räcker inte det så ingår såväl takreling som en elektriskt utfällbar dragkrok. Nu är det inga jättelass vi snackar om men väl 75 kilo på taket och 1000 kilo på kroken.
LÄS OCKSÅ: Volkswagen T-Cross bekänner färg
Låt oss nu ta oss en svängom i kupén som är rymlig, modern och heldigital. Själva instrumentklustret bakom ratten består av en kompakt 5,3-tumsskärm alltmedan navigationen visas centralt på en större 12-tummare. Allt känns gediget och man färdas komfortabelt såväl fram som bak.

Ladda batterierna med Volkswagen ID.4
Sitter du fortfarande och begrundar prislappen á 614 900 kronor? Det är helt förståeligt och därför lovar Volkswagen att även lansera budgetvarianter med priser från 446 900. Visst tappar man mycket godis på kuppen och bland annat bantas batteriet från 77 kWh (48,8 mil i räckvidd) till 51 kWh (34,3 mil).
Åter till vår Volkswagen ID.4 1st Editon Max vars bakmonterade elmotor levererar 204 hästkrafter till bakhjulen. Det låter som en mardröm på glashala vintervägar men elektroniken har järnkoll på läget och så fort bilen tenderar att dansa med rumpan så tar antisladdsystemet över. På tal om sladdar så bör du även köpa till tyskarnas laddbox med en effekt på 11 kW och den blir din för 5 499 kronor. Vips fyller du upp ett tomt batteri på åtta timmar och det är precis sömnbehovet hos en vuxen person. Även du måste ju ladda batterierna!
Tekniska data för Volkswagen ID.4 1st Edition Max | |
---|---|
Elmotor: | Max effekt 204 hk. Max vridmoment 310 Nm. |
Batteri: | Litiumjon på 77 kWh. |
Kraftöverföring: | Motorn bak, bakhjulsdrift. Enväxlad låda. |
Fjädring: | Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. |
Styrning: | Elservo. Vändcirkel 10,2 meter. |
Bromsar: | Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd. |
Mått/vikt: (cm/kg) | Axelavstånd 277, längd 458, bredd 185, höjd 164. Tjänstevikt 2 246. |
Prestanda: | Toppfart 160 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 sek. |
Förbrukning: | 18,5 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 488 km (WLTP). |
Pris: | 614 900 kronor (exkl. 60 000 kr i klimatbonus / efter den 1:a april 2021 ökar klimatbonusen till 70 000 kr). |
![]() |
VW elektrifierar familjebilen Luftig och trivsam interiör Dragkrok är standard Teknik i framkant |
![]() |
Framtiden bjuder på 2 års nybilsgaranti Framtiden bjuder även på huvpinne |
Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB