Peugeot e-2008 – Elektriskt modelejon

KATEGORI

Peugeot e-2008 – Elektriskt modelejon

Peugeot e-2008 är familjesuven för alla modelejon som är i behov av att uppdatera sin garderob, förlåt, sitt garage. Visst, den extravaganta fransyskan kostar en slant men å andra sidan sticker designen ut och klorna har vässats med hjälp av elektricitet. Bilen kommer nämligen lastad med ett batteripaket på 50 kilowattimmar och 32 mils räckvidd. Vi har rastat nya e-2008 och är imponerade.

Peugeot e-2008 1

Vägen har varit både lång, krokig och full av dispyter – men nu börjar elbilarna dyka upp i allt fler modellprogram. För det ena behöver ju inte utesluta det andra och det har Peugeot förstått. Fransmännen har inte snurrat in sig på eldrift helt och hållet, utan erbjuder nya 2008 med såväl bensin som dieselmotorer.

Väldigt fransk

De lysande sabeltänderna i fronten känner vi igen från lillebror 208 och detsamma gäller baklyktorna som bär tydliga spår av klösmärken. Speciellt fronten är en designupplevelse med oändligt många vinklar och vrår. Även interiören följer Peugeots utstakade framtidsväg med sin minimala ratt och heldigitala instrumentering som vid första bekantskapen tycks vara lika förvirrande som trafiken vid Triumfbågen i Paris. Men det hela är en vanesak och man vänjer sig att exempelvis titta på en tredimensionell hastighetsmätare. Framstolarna är dessutom alldeles utmärkta med såväl hög komfort som bra sidostöd. Utrymmena känns helt okej och baksätet rymmer familjens juniorer utan problem.

Peugeot e-2008 2

Väldigt trendig

Under huven erbjuds trecylindriga bensinare på 100, 130 respektive 155 hästkrafter samt en dieselfyra på 130. I det här gänget börjar grundpriset på 189 900 kronor och det ökas till 404 900 om du vill köra elektriskt. Å andra sidan får du en miljöodlad morot i form av 70 000 i klimatbonus så grundpriset börjar i realiteten på 334 900 kronor för instegsmodellen. Vad man får för slantarna? Då ingår en elmotor på 136 hästkrafter samt ett batteripaket på 50 kilowattimmar som med hemlängtan och medvind ska klara 32 mils körning. Det är en smula överdrivet att säga att vi bjuds på körglädje under provkörningen men det rullar tyst och bekvämt. När det väl är dags att ladda batterierna så bemästrar den inbyggda trefasladdaren 11 kilowatt. Har du en laddbox hemma i garaget så tar det fem timmar att få full kräm i batterierna och det kan säkert alla trendiga modelejon stå ut med.

Peugeot e-2008 3

Tekniska data för Peugeot e-2008 GT Electric
Elmotor: Max effekt 136 hk. Max vridmoment 260 Nm.
Batteri: Litiumjon på 50 kWh.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. Enväxlad låda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 261, längd 430, bredd 177, höjd 153.
Tjänstevikt 1 652.
Prestanda: Toppfart 150 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,5 sek.
Förbrukning: 17,4 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 320 km (WLTP).
Pris: 469 900 kronor (exkl. 70 000 kr i klimatbonus).
Peugeot e-2008 4 Fullproppad med teknik
Hög standardutrustning
Bra utrymmen
Fräck design
Peugeot e-2008 5 Allt styrs med pekskärmen på gott och ont
Räckvidden är bra men inte toppklass

Av: Johannes Gardelöf / © CNP ABPeugeot e-2008 6

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev!

- Annons -

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA MEDIER

15,650FöljareGilla
18,944FöljareFölj

Måste läsas

- Annons -