Dags att vässa klorna med nya Peugeot 208 GT-Line

KATEGORI

Peugeot 208 GT-Line

Nya Peugeot 208 kommer inte att ge sig utan en ordentlig fight om kunderna. Frågan är om vi är lika bitna efter provturen? Vi står öga mot öga med ett förrymt lejon mitt i Lissabon.

Visst blir det uppståndelse när den sabeltandande katten blottar sig och bara väntar på sitt byte. Det blir extra effektfullt i skymningen samtidigt som baken bär tydliga spår av klösmärken.

Peugeot 208
CNP AB

Många undrar säkert hur i hela friden ett kattdjur hamnat i grillen på en fransk bil och faktum är att historien tar fart redan den 20 november 1858 då lejonet registrerades som varumärke. Familjen Peugeot tillverkade nämligen såg-blad och för att symbolisera de starka bladen med sina sylvassa tänder så valdes just ett lejon. När sedan produktionen övergick till bilar så hängde symbolen med.

Visar framtassarna

Att gult inte är fult bevisar vår testbil och det här är faktiskt 208:ans standardfärg. Den kostar inte en krona extra och får hela bilen att skina upp som solen i Faro. Kulören är nämligen döpt efter den portugisiska turist-idyllen och namnet är således ”Gul Faro”. Tänderna och klösmärkena som vi berättade om inledningsvis är helt enkelt bilens fram- och baklyktor.

Läs också: Peugeot e-2008 – Elektriskt modelejon

Ljusen är formade med tanke på fransosernas djurintresse och är grymt snyggt. Även interiören är lyxig med halvläderklädsel och instru-mentbrädan sträcker ut sig hela vägen till framdörrarna. Vår testbil i GT-utförande har dessutom rejält med standardutrustning – exempelvis heldigitala instrument och en tiotums pekskärm med backkamera.

En lejonspark

Vi närmar oss Vasco da Gama-bron som är Europas längsta med sina 12,3 km och njuter samtidigt av komforten i framstolarna. Även baksätet är rymligare än tidigare men det sker på bekostnad av bagaget som huserar 265 liter. Under huven erbjuds trecylindriga bensinmotorer på 75, 100 respektive 130 hästkrafter samt en dieselfyra på 100. Grundpriset börjar från 164 900 kronor för PureTech 75 Active men vi provkör värstingen i GT-trikåer och vips snackar vi 284 900.

Peugeot 208 GT Line
CNP AB

Förutom 130 pigga hästar så inkluderas även en åttaväxlad automatlåda samt 17-tumsfälgar med breda lågprofildäck där varje broskarv känns som en lejonspark i mellangärdet. Vill du hellre köra elektriskt så erbjuds även e-208 med 34 mils räckvidd för 384 900 kronor exklusive 70 000 i klimatbonus. Vi gör som lejonen och slickar oss runt munnen.

Tekniska data för Peugeot 208 GT-Line PureTech 1,2
Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 130 hk vid 5 500 varv/min.
Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Variabel elservo. Vändcirkel 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 254, längd 406, bredd 177, höjd 143.
Tjänstevikt 1 286. Bränsletank 44 liter.
Prestanda: Toppfart 208 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,7 sek.
Förbrukning/Miljö: 5,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 128 g/km (WLTP)
Pris: 284 900 kronor.
Peugeot 208 GT 4 Designen på såväl exteriör som interiör
Hög standardutrustning
Fina köregenskaper
Drivlinan
Peugeot 208 GT 5 Gult är enda gratisfärgen
Hård fjädringskomfort

 

Av: Jenny Nilsson / © Peugeot 208 GT 6

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev!

- Annons -

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA MEDIER

15,650FöljareGilla
18,944FöljareFölj

Måste läsas

- Annons -
Tävling: Vinn 3st presentkort á 10.000kr från VillaFönsterTävla här!