- Annons -

Alpine A110S

Vi har rastat nya A110S på den portugisiska tävlingsbanan. Strax väster om Lissabon ligger den underhållande men ack så krävande Circuito Estoril.

Racingbanan byggdes samma årtal som Ove ”Påven” Andersson krönte sin rallykarriär genom att vinna Monte Carlo-rallyt med en Alpine A110. Året var 1971 och den 700 kilo lätta sportbilen hade en Renault-motor på 130 hästar, vilket fällde avgörandet.

A110S
Alpine A110 S

Estoril kombinerar utmanande kurvor med långsamma chikaner och en blixtsnabb depåraka. Alpine A110S stormtrivs här och det är inte så konstigt – bilen är konstruerad för att köras och karossen har nitats samt limmats ihop för att hålla tjänstevikten på 1114 kilo. Fransosen tillhör definitivt de legendariska sportbilarnas exklusiva skara.

Dubbla bagage i Alpine A110S

Sällan har det känts så spännande att fästa bilbältet och trycka på startknappen. Men låt oss börja med den tidlösa designen som är en hyllning till klassiska A110 Berlinette från 1962 och bakom varumärket gömmer sig Renault. Ratten är en liten nätt historia och har en härlig grepp-vänlig känsla medan växlingspaddlarna är gigantiska. Instrumenteringen ändrar sig efter valt körprogram och ju mer sport desto mindre information.

Läs också: Alpine A110 med körglädje i generna

Vi sitter perfekt i skalstolar från italienska Sabelt men i övrigt är utrymmena sparsmakade trots att mittmotorn gör att det finns bagageutrymme såväl bak (100 liter) som fram (96 liter). Alpine A110S är byggd för att tillfredsställa helt andra laster än väskor och det upptäcks när vi erövrar den 4,2 kilometer långa Estoril-banan.

alpine

Körglädje till max

I med ettans växel och snabbt i väg. Ett tryck på växlings-paddlarna så hoppar tvåan in på nolltid och nu börjar det bli riktigt roligt. Motorljudet är sagolikt från den 292 hästkrafter starka turbofyran och vi hinner peta i trean innan det är dags att hitta bromspunkten inför första högerkurvan. Vill man helt ägna sig åt att styra och bromsa så växlar lådan automatiskt med en sagolik finess.

Fransosen ligger som klistrad mot den varma portugisiska asfalten och om man kommer rätt ur sista kurvan före depårakan och varvar så mycket det går på alla sju växlar så når man nästan toppnoteringen på 260 km/h innan det är dags att återigen stå på bromsen. Vad nöjet kostar? Alpine A110S kan bli din från 757 000 kronor och då får man extremt mycket körglädje för pengarna.

Tekniska data för Alpine A110S 1,8
Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 292 hk vid 6 400 varv/min.
Max vridmoment 320 Nm mellan 2 000-6 400 varv/min.
Kraftöverföring: Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: Fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,7 meter.
Bromsar: Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 242, längd 418, bredd 180, höjd 125.
Tjänstevikt 1 114. Bränsletank 45 liter.
Prestanda: Toppfart 260 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,4 sek.
Förbrukning/Miljö: 7,2 liter per 100 km blandad körning. CO2: 163 g/km (WLTP).
Pris: 757 000 kronor.
Kraftfull och smidig motor
Oslagbar rolighetsfaktor
Enastående växellåda
Perfekt körställning
Man vill helst inte kliva ur bilen
Bagageutrymmet

 

Av: Johannes Gardelöf / © 

- Annons -