- Annons -

Lamborghini Huracan EVO Spyder

Att försöka tämja Lamborghini Huracan EVO Spyder är nästan hopplöst och när man pressar gaspedalen mot durken så rusar varv-räknaren mot rödmarkeringen vid 9 000 varv.  Mayafolket dyrkade sin religion och störst inflytande hade guden som härskade över vädrets makter. Namnet var Huracán och hans vredesutbrott gav upphov till regn, åska och orkaner. När Lamborghini skapade sin supercab med liknande personlighet så tog det inte långt tid innan namnet spikades och vips föddes Huracán EVO Spyder. Vi har tillbett den gudabenådade skönheten i italienska Porto Venere.

Är du allergisk mot supersportbilar, retar dig på värsting-motorer och tycker miljonvagnar är patetiskt? I så fall kan du sluta att läsa här. Ciao ciao! Alla ni som frestas att läsa vidare kommer att få uppleva något av det häftigaste som finns i bilväg på moder jord. Det här är en historia om passion, galenskap och faktiskt även stjärntecken.

LAMBORGHINI HURACAN EVO SPYDER
CNP AB

Lamborghini Huracan den stångande oxen

Italien är supersportbilarnas förlovade land och än idag tvistar de lärda om varför Ferruccio Lamborghini började tillverka sportbilar. Vissa hävdar bestämt att den forne traktor-fabrikanten var så missnöjd över sitt Ferrariköp att han beslutade sig för att bygga upp ett konkurrerande bilimperium i Sant ‘Agata Bolognese. Blott en halvtimmes bilresa ifrån Ferraris högkvarter i Maranello!

Hur som helst är Lamborghini Huracán EVO Spyder ett riktigt yrväder och bjuder på sylvass design. Med en knapptryckning åker tygsuffletten ner och efter sjutton sekunder färdas man med himlen som tak. Vi hoppar in bakom ratten och en ilsket röd startknapp väcker besten till liv. V10:an på 640 hästkrafter frustar och spottar precis som den stångande oxen i fronten.

LAMBORGHINI HURACAN EVO
CNP AB

Passionernas slav

Vips är vi inne på en helt annan historia som berör Ferruccios födelsedatum: den 28:e april 1916. Kylar-emblemet är helt enkelt grundarens stjärntecken, oxen, och därmed är det inte svårt att förstå varför hornen växer så det knakar under provkörningen. Att försöka tämja Lamborghini Huracán EVO Spyder är nästan hopplöst och när man pressar gaspedalen mot durken så rusar varv-räknaren mot rödmarkeringen vid 9 000 varv.

Att ta sig till hundra klaras av på blixtrande 3,1 sekunder och med hjärtat i halsgropen toppas 325 km/h. Om du har råd? Bra fråga och svaret är att du måste vara god för 2 999 000 kronor för att ta tjuren vid hornen. Visst är det bortom all rim och reson – men så är också förnuftet passionernas slav.

Tekniska data för Lamborghini Huracán EVO Spyder 5,2
Motor: V10 bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl.
Max effekt 640 hk vid 8 000 varv/min.
Max vridmoment 600 Nm vid 6 500 varv/min.
Kraftöverföring: Mittmotor, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,5 meter.
Bromsar: Kolfiberkeramiska skivbromsar runt om. Antispinn/sladd.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 262, längd 452, bredd 193, höjd 118.
Tjänstevikt 1 542. Bränsletank 48 liter.
Prestanda: Toppfart 325 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,1 sek.
Förbrukning/Miljö: 14,2 liter per 100 km blandad körning. CO2: 338 g/km (WLTP).
Pris: 2 999 000 kronor.
Designen är djärv och fräck
Vansinniga fartresurser
Underbart motorljud
Körglädjen
Vi saknar de klassiska saxdörrarna
Glöm ditt sunda förnuft hemma

 

Av: Jenny Nilsson och Johannes Gardelöf / © 

- Annons -