Ford Kuga PHEV Laddhybrid
Ford Kuga är det senaste bidraget till getingboet av mellanklassuvar och tillverkaren har tagit i från tårna för att ge den nya generationen extra sting. Förutom att ge Kuga mer karaktär finns ett stort utbud av drivlinor och utrustning att välja mellan. I den här familjen är det framför allt laddhybriden som får det att vattnas i munnen och vi har provkört snåljåpen.
Hybriderna anfaller på bred front och senaste modeordet är laddhybrid, vilket i sin tur är detsamma som plug-in-hybrid eller PHEV. Kärt barn har många smeknamn och tekniken innebär helt sonika att man kan ladda batterierna på samma sätt som hos en renodlad elbil. Men tack vare förbränningsmotorn behöver man inte bekymra sig för räckviddsångest.
Kaxig karaktär i Ford Kuga
Jämfört med den förra generationen råder det ingen tvekan om att ersättaren verkligen är ny. Kuga har växt på alla ledder och begåvats med en betydligt kaxigare karaktär än föregångaren. Fronten har ett mer aggressivt och hungrigt utseende samtidigt som två rektangulära avgasutblås förstärker den sportiga looken bakifrån.
LÄS OCKSÅ: Ford Explorer en explosiv laddhybrid
Vi provkör laddhybriden 2,5 PHEV i utrustningsnivån ST-Line där sportigheten följs upp även interiört med bland annat en avfasad ratt, heldigitala instrument och knallröda sömmar. Både framstolarna och de bakre ytterplatserna har riktigt bra komfort medan mittplatsen är strikt reserverad för småttingar. Bagageutrymmet är dessutom lättlastat och har begåvats med ett smart insynsskydd som följer själva luckan.

Laddar om
Vi provkör som sagt laddhybriden men det finns ytterligare två motoralternativ. För lockpriset 297 200 kronor så ingår en trecylindrig bensinare på 150 hästkrafter och sedan får vi ta ett rejält kliv upp på prisstegen till 368 200 för en dieselfyra på 190 hästar. Men allra högst upp står laddhybriden med sitt grundpris på 435 200 kronor exklusive 37 150 kronor i klimatbonus.
Visst är det mycket pengar, å andra sidan får du en blandad förbrukning på 0,14 liter milen och kan köra upp till 5,6 mil på elektricitet. Det är möjligt tack vare att bensinfyran arbetar enligt Atkinson-principen och i symfoni med en relativt kraftig elmotor. Vips bjuds vi på 225 hästkrafter och körupplevelsen får en släng av sportighet över sig. Testbilen imponerar på oss, fast med tanke på prislappen så blir det mest tjänstebilister som kommer att buga för laddbara Kuga.
Tekniska data för Ford Kuga 2,5 PHEV ST-Line | |
---|---|
Motor: | 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 162 hk. Max vridmoment 200 Nm. |
Elmotor: | Max effekt 63 hk. Totaleffekt 225 hk. |
Kraftöverföring: | Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda. |
Fjädring: | Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. |
Styrning: | Elservo. Vändcirkel 11,4 meter. |
Bromsar: | Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd. |
Mått/Vikt (cm/kg): | Axelavstånd 271, längd 461, bredd 188, höjd 168. Tjänstevikt 1 844. Bränsletank 43 liter. Batteri 14,4 kWh. |
Prestanda: | Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,2 sek. |
Förbrukning/Miljö: | 1,4 liter/100 km vid blandad körning. CO2: 32 g/km. Räckvidd på el 56 km (WLTP). |
Pris: | 448 200 kronor (exkl. 37 150 kronor i klimatbonus). |
![]() |
Bra utrymmen och förarmiljö Kultiverad drivlina Standardutrustning Räckvidd på el |
![]() |
64 liter mindre bagage än syskonen Högt pris för privatbilister |
Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / ©