PAL-V – Flygande bil: Personal Air Land Vehicle
Låter namnet PAL-V bekant? Det sägs att om Gud hade velat att vi skulle flyga så hade han gett oss vingar. Det var dock inget som bröderna Wright tänkte på när de öppnade dörren till himmelriket och gjorde den första motorflygningen 1903. Nu, 117 år senare, skrivs återigen högtflygande historia när produktionen av världens första flygande bil startar. Vi har fått en exklusiv titt på den flygande holländaren.
Vi berätta att förkortningen står PAL-V för ”Personal Air Land Vehicle” och skapelsen är en korsning mellan bil, motorcykel samt gyrokopter. Själva förvandlingen tar mellan fem till tio minuter och kräver några få manuella ingrepp av säkerhetsskäl. Just nu är farkosten godkänd för väganvändning och 2022 förväntas PAL-V få grönt ljus av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten, EASA.
Dubbla motorer
Att stå still i rusningstrafik är knappast någon höjdare och kan få den mest tålmodige att tappa behärskningen. Vore det då inte skönt att likt i filmens underbara värld kunna trycka på en knapp och vips så poppar vingar ut och du kan lyfta från marken? Nu är det faktiskt möjligt – om du har körkort och flygcertifikat vill säga. PAL-V är en hypermodern gyrokopter som drivs med hjälp av dubbla bensinfyror från österrikiska Rotax. Varje maskin är på 100 hästkrafter och arbetar som radarpar i luften men på fast mark så blir en sysslolös. Eftersom tomvikten är 664 kilo så går det undan – noll till hundra rullar på nio sekunder medan toppfarten är 160 km/h.
Flygande pionjär
PAL-V accelererar därmed som en trehjulig sportbil, tar kurvorna som en motorcykel och flyger fram i sann gyrokopteranda. Kupén är tvåsitsig och när det är dags att flyga så behövs en startsträcka på 180 meter. I luften kan man toppa 180 km/h och njuta av utsikten på maximalt 3 500 meters höjd i upp till 4,3 timmar innan det är dags att fylla tanken med 100 liter bensin. Vad som krävs för att få flyga? Tja, ett gyrokopter-certifikat och PAL-V anordnar snabbkurser vid sin fabrik i holländska Raamsdonksveer. Det rör sig om sex tillfällen på fem dagar vardera och priset hamnar på 100 000. Naturligtvis tillkommer en PAL-V Liberty och just nu erbjuds fullsmetade Pioneer för 6,3 miljoner kronor medan den enklare Sport-utgåvan kostar 3,8. Ändå har redan sjuttio kunder valt att göra som Mikael Rickfors. De har köpt vingar för pengarna och tänker flyga ut över ängarna.
Tekniska data för PAL-V Liberty Pioneer Edition | |
---|---|
Motorer: | Dubbla 4-cyl Rotax 912 iS på vardera 100 hk samt 132 Nm. En motor används vid körläge, båda vid flygläge. |
Kraftöverföring: | Bakhjulsdrift. 5-växlad sekventiell låda (körläge). Propeller i aktern och rotor ovanför. Automatlåda (flygläge). |
Mått/vikt (cm/kg): | Längd 400, bredd 200, höjd 170 (körläge). Längd 610, bredd 200, höjd 320 (flygläge). Tomvikt 664. Max startvikt 910. Bränsletank 100 liter. |
Prestanda: | Toppfart 160 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,0 sek (körläge). Toppfart 180 km/h. Räckvidd 400 km (flygläge). |
Förbrukning: | 7,6 liter per 100 km vid blandad körning (körläge). 26 liter/h (flygläge). |
Tillverkning: | Raamsdonksveer i Holland. |
Lanseras: | 2021/2022. |
Krävs: | Bilkörkort och gyrokopter-certifikat. |
Pris: | 6 339 000 kronor inkl. moms. |
Förvandlas till gyrokopter på 10 min Förvandlas tillbaka till bil på 5 min Gyrokoptrar är väldigt säkra Prestandan |
|
Flygläget kräver bra väderförhållanden Har enbart plats för två |