Audi A4 Avant för kombi-nationen
Tre år känns inte så avlägset – men i bilbranschen innebär det att man nått den gyllene medelåldern. Då är det dags för den obligatoriska ansiktslyftningen som ska trolla bort åldersrynkorna och det är precis vad Audi A4 genomgått. Resultatet är riktigt lyckat och vi har provkört uppdaterade Avant som bjuder på den rätta kombi-nationen för oss svenskar.

Har du någonsin funderat över varför alla blågula familjer älskar kombibilen? Det har varit så sedan femtiotalet och trots att bilindustrin har en förmåga att återuppfinna sig själv så tycks inget rubba på kombikärleken. Faktum är allt startade precis samtidigt som Ikea slog upp sina portar och det småländska möbelföretaget är utan tvekan en av anledningarna till att vi kör så mycket kombi.
Starta med mobilen
Strax utanför spanska Ronda ligger en privatägd racingbana som sträcker sig hela 5 425 meter. Det är en unik anläggning som helt sonika kopierat de bästa sektionerna från Daytona, Interlagos, Laguna Seca, Monza, Nürburgring, Sebring och Silverstone. Här finns alltså olika sträckor från världens fränaste racingbanor på ett och samma ställe. Bilen vi ska rasta här är nya Audi R8 V10 Performance och den största nyheten är att sugmotorn skrämts upp med ytterligare 50 hästkrafter.

Perfekt tjänstebil
Under huven på Audi A4 Avant erbjuds bensinmotorer på 190 respektive 245 hästkrafter, båda försedda med mild-hybridteknik. Men storsäljaren i vårt avlånga kombiland kommer tveklöst att bli en dieselfyra på 190 hästar som kan bli din från 383 200 kronor och då inkluderas såväl fyrhjulsdrift som en sjustegad dubbelkopplingslåda. Kör du däremot tjänstebil så fixar ”business by Audi” att priset hamnar på 348 700 kronor och därmed håller sig tysken inom den magiska gränsen på 7,5 basbelopp. Provkörningen genomförs i italienska Bolzano som ligger vackert inbäddad av höga berg i Sydtyrolen. Dolomiterna gör sitt bästa för att lägga krokben på vår Audi A4 Avant men köregenskaperna är både säkra och underhållande. Dessutom rymmer bagageutrymmet 495 liter, vilket ökar med tusen liter om baksätet fälls. Alla svenskar kan därmed frakta sina nyinköpta Ikea-speglar utan risk för sju års olycka.

Tekniska data för Audi A4 Avant 40 (2,0) TDI quattro S tronic Proline | |
---|---|
Motor: | 4-cyl diesel med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 190 mellan 3 800-4 200 varv/min. Max vridmoment 400 Nm mellan 1 750-3 000 varv/min. |
Kraftöverföring: | Motorn fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda. |
Fjädring: | Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel. |
Styrning: | Elservo. Vändcirkel 11,6 meter. |
Bromsar: | Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. |
Mått/Vikt (cm/kg): | Axelavstånd 282, längd 476, bredd 185, höjd 144. Tjänstevikt 1 700. Bränsletank 58 liter. |
Prestanda: | Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,6 sek. |
Förbrukning/Miljö: | 5,9 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 155 g/km (WLTP). |
Pris: | 383 200 kronor. |
![]() |
Välbeprövad drivlina Hög utrustningsnivå Fina köregenskaper Kvalitetskänsla |
![]() |
Breda A-stolpar skymmer sikten Enbart två års nybilsgaranti |
Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © CNP AB