Audi RS e-tron GT är ljudet av framtiden

KATEGORI

Audi RS e-tron GT

En elbil med motorljud, Audi RS e-tron GT. Kraftwerk är närmast en institution inom tysk popmusik och bandet lyckades trollbinda en hel värld med sina elektrifierade toner. 1974 släpptes låten Autobahn och under 23 minuter fick vi uppleva ljudet av framtiden.

Nu dyker ett nytt kraftverk upp i form av Audi RS e-tron GT och gissa vart tyskarna hämtat inspirationen till elbilens virtuella motorljud? Just det, Kraftwerk. Vi har provkört autobahnloket.

Audi RS e-tron
Cnp ab

Låt oss redan här slå fast två saker. För det första, Audi RS e-tron GT är en superelbil för dig som har extremt goda relationer med banken med tanke på att priset är 1 573 000 kronor exklusive 70 000 spänn i klimatbonus. För det andra så är det här egentligen en förklädd Porsche Taycan Turbo och tillsammans visar dom vart elskåpet ska stå.

Perfekta blandningen

Vi börjar med formgivningen som är rent ut sagt magnifik. Tysken är extremt låg, kaxigt bred och har en lång hjulbas precis som anstår en tvättäkta Gran Turismo med fyra dörrar. Ändå är Audi RS e-tron GT ingen bil man bara kastar sig in i – utan man snarare slingrar sig in genom dörrhålet och klär på sig bilen som en tajt racingoverall. Väl på plats i de skålade framstolarna sitter man som klistrad och kroppen gör sig redo för ett äventyr i det högre fartregistret.

Läs också: Audi S7 Sportback – En 7-tusan till lyxbil

Att baksätet rymmer fullvuxna är däremot en sanning med modifikation även om allt är möjligt bara viljan finns. Förarmiljön är spännande och består av en perfekt blandning mellan framtid och nutid. Alla skärmar är digitala samtidigt som exempelvis klimatanläggningen har fått behålla sina fysiska knappar.

Audi RS
Cnp ab

Elektrisk milslukare

Nya RS e-tron GT är en nöjesmaskin utav Guds nåde och detta tack vare dubbla elmotorer på totalt 598 hästkrafter. Under några sekunder finns dock tillgång till ett over-boostläge som höjer antalet till 646 och därmed når vi hundra km/h på blott 3,3 sekunder. Kör du sansat så räcker batterierna á 93,4 kWh till 47 mils körning, men ska du testa toppfarten ryker milen snabbt.

Bakom ratten blir man överbevisad att den enda sanna glädjen är kör-glädjen och mungiporna hamnar uppe vid öronen. Dessa får i sin tur njuta av ett virtuellt motorljud vars toner sprids med fyra högtalare. EU har nämligen beslutat att alla nytillverkade elbilar måste ge ifrån sig ett ljud och Audins soundtrack är inspirerat av Kraftwerk. Ljudet av framtiden är fortfarande beroendeframkallande.

Tekniska data för Audi RS e-tron GT
Elmotorer: Max systemeffekt 598 hk. Max vridmoment 830 Nm.
Batteri: Litiumjon på 93,4 kWh. Max laddeffekt upp till 270 kW.
Kraftöverföring: En främre (238 hk) och en bakre elmotor (456 hk), fyrhjulsdrift. Enväxlad låda.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,6 meter.
Bromsar: Skivbromsar fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 290, längd 499, bredd 196, höjd 141. Tjänstevikt 2 422.
Prestanda: Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 3,3 sek.
Förbrukning: 20,6 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 472 km (WLTP).
Pris: 1 573 000 kronor (exkl. 70 000 kr i klimatbonus).
Audi RS e-tron GT 4 Körglädje bortom det mätbara
Underbar förarmiljö
Teknik i framkant
Prestandan
Audi RS e-tron GT 5 Snålt med två års nybilsgaranti
Trångt baksäte

 

Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © Audi RS e-tron GT 6

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev!

- Annons -

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA MEDIER

15,650FöljareGilla
18,944FöljareFölj

Måste läsas

- Annons -