Audi e-tron trotsar fysikens lagar

KATEGORI

Audi e-tron Sportback 55 quattro

Atomer består av protoner, neutroner och elektroner. Nu har Audi tillfört ännu ett begrepp i samma anda och det är eldrivna e-troner. Först kom Audi e-tron i suv-kostym och runt hörnet väntar sportiga e-tron GT. Vi har dock provkört nya e-tron Sportback 55 quattro och konstaterar att det är svindyrt att ligga på topp – men samtidigt är upplevelsen lika underbar som en bal på slottet.

audi e-tron sportback
Cnp ab

Audi e-tron lanserades 2019 som ett svar på behovet av låga utsläppskrav men också som ett kraftfullt bevis på vad Audi med sin slogan ”försprång via teknik” kunde åstadkomma. Allt var genomtänkt in i minsta detalj – från placeringen av batteripaketet till körhjälpssystemen och finesser som kameror istället för backspeglar.

Audi e-tron kung på vägen..

I en värld full av fyrkantiga suvar är e-tron Sportback den formmedvetna bilkonsumentens val när det gäller elsuvar. Karossen har coupésköna linjer samtidigt som instrumenteringen är helt digital och saknar i princip allt vad knappar heter. Det mesta sköts istället med hjälp av två stora pekskärmar på gott och ont.

I den totala tystnaden som bilen erbjuder är det på sin plats med bra kräm i musikmaskinen och det fixar ”Bang & Olufsen Premium 3D Sound System” ypperligt. Audi e-tron Sporback ger en magnifik känsla av att vara ”kung i klassen” oavsett vart i bilen man sitter. Grundutrustningen är bra men ska man ha full säkerhet med bland annat filbytesvarnare och adaptiv farthållare så måste man addera olika paket till det redan skyhöga grundpriset på 929 500 kronor.

etron 55
Cnp ab

…och kung i Norge

Med en matchvikt på närmare 2,7 ton så är e-tron Sportback knappast någon liten pjäs. Tjuven i dramat är batterierna vars placering under bilen ger en perfekt viktfördelning, men även en räckvidd på 446 km. Precis som hos vanliga e-tron har Sportback en elmotor vid varje axel som ger en maxeffekt på 408 hästkrafter och ett vrid på 664 Nm.

LÄS OCKSÅ: Audi R8 V10 Performance – Lyckopiller på fyra hjul

Den steglösa automatlådan skjuter iväg bilen från noll till hundra på 5,7 sekunder samtidigt som topphastigheten är begränsad till 200 km/h. Tre olika körlägen går att välja mellan och vill man trotsa fysikens lagar finns ett som kopplar ur såväl antispinn som antisladd. Tja, att ratta testbilen under tuffa vinter-förhållanden är en upplevelse som inte lämnar något övrigt att önska.

Att e-tronerna är att räkna med i bilvärldens egna periodiska system bevisas inte minst i vårt västra grannland. Audi e-tron blev nämligen Norges mest sålda bilmodell 2020.

Tekniska data för Audi e-tron Sportback 55 quattro
Elmotor: Max effekt 408 hk. Max vridmoment 664 Nm.
Batteri: Litiumjon på 95 kWh.
Kraftöverföring: En främre och en bakre elmotor, fyrhjulsdrift. Steglös automat.
Fjädring: Fram: fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,2 meter.
Bromsar: Skivbromsar runt om. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 293, längd 490, bredd 194, höjd 162.
Tjänstevikt 2 603.
Prestanda: Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,7 sek.
Förbrukning: 21,9 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 446 km (WLTP).
Pris: 929 500 kronor (exkl. 60 000 kr i klimatbonus / efter den 1:a april 2021 ökar klimatbonusen till 70 000 kr).
Audi e-tron 3 Fantastisk komfort
Teknik i framkant
Bra lastkapacitet
Fin prestanda
Audi e-tron 4 Viss säkerhet kostar extra
Skyhögt grundpris

 

Av: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev!

- Annons -

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA MEDIER

15,650FöljareGilla
18,944FöljareFölj

Måste läsas

- Annons -