Hyundai Tucson 2021 Hybrid
Ett nästan självklart bilval har sedan många år tillbaka varit Hyundai Santa Fe. Men den nya laddhybriden av Santa Fe kommer först under våren 2021. I nya Tucson Hybrid med 230 hästar under huven finns ovanligt gott om plats för bland annat presenter och vi har testat.

I början av 2000-talet spred sig en suv-feber över världen. ”En helt onödig biltyp” ropade belackarna, men febern blev snabbt en pandemi och resten är så att säga historia. Hyundai hängde på redan 2001 med dundersuccén Santa Fe – men det fanns en oro för att modellen skulle anses för stor och dyr. Vips föddes Tucson 2004 och vi har provkört den fjärde generationen.
Mulen sticker ut
När koreanerna beskriver nya Tucson 2021 som en ”teknisk evolution och designrevolution” så tänker vi först mycket snack och lite verkstad. Men efter att ha provkört bilen ute i den bistra verkligheten så får de nötta bokstäverna ändå den sortens tyngd som bara sanningen kan skapa. När det gäller den tekniska evolutionen så siktar man kanske lite väl högt på himlen – det är betydligt lättare att bekräfta designrevolutionen. Förutom allmänt snitsiga linjer så är det den tuffa grillen med integrerade lysen som verkligen sticker ut.
LÄS OCKSÅ: LEXUS UX 300E – ÄNTLIGEN TYST I KLASSEN
Vi provkör den maxade hybridmodellen i Advanced-utförande och här bjuds vi bland annat på dubbla 10,25-tums skärmar. Vi färdas behagligt såväl fram som bak och lädersäten tillika en saftig ljudanläggning från Krell ingår för 369 900 kronor. Vill du däremot pruta på utrustningen så börjar Pure från 329 900.

Expressleverans på hjul
Det är vid en verkstad i Tjeckien som nya Tucson byggs och lanseringen sker i början av 2021. Hyundai är noga med att poängtera att suven är utvecklad för den europeiska marknaden och den lite hårdare fjädringen bekräftar att så också är fallet. Under huven arbetar en bensinfyra på 180 renar i kombination med en elmotor på 60. Totalt levereras 230 hästar till framhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda och övergången sker i princip obemärkt.
Vill du istället ha expressleverans till samtliga hjul så går det utmärkt mot ett pristillägg av 15 000 kronor. Nya Hyundai Tucson 2021 är paketerad efter principen ”liten på utsidan, stor på insidan” och bagageutrymmet sväljer normalt 616 liter. Alltså fullt tillräckligt för en barnfamilj – men självaste tomtefar fäller givetvis baksätet och får plats med exempelvis 1 795 liter julmust.
Tekniska data för Hyundai Tucson 2021 1,6 Hybrid Advanced | |
---|---|
Motor: | 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 180 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 265 Nm mellan 1 500-4 500 varv/min. |
Elmotor: | Max effekt 60 hk. Totaleffekt 230 hk. |
Kraftöverföring: | Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda. |
Fjädring: | Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel. |
Styrning: | Elservo. Vändcirkel 10,6 meter. |
Bromsar: | Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd. |
Mått/vikt: (cm/kg) | Axelavstånd 268, längd 450, bredd 187, höjd 165. Tjänstevikt 1 564. Bränsletank 52 liter. Batterikapacitet 1,49 kWh. |
Prestanda: | Toppfart 193 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,0 sek. |
Förbrukning/Miljö: | 5,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 131 g/km (WLTP). |
Pris: | 369 900 kronor. |
![]() |
Utmärkta köregenskaper Sticker ut från mängden Hög standardutrustning Bra komfort |
![]() |
Ingen miljöbonus (men heller ingen malus) Pilliga knappar under pekskärmen |
Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / ©