Renault Zoe
Kryssningsfartyget Costa Concordia förliste, de olympiska sommarspelen hölls i London och prinsessan Estelle föddes. 2012 blev ett minst sagt händelserikt år och mitt i allt skrev Renault elbilhistoria. Zoe blev första sladdbarnet med överkomlig prislapp och klättrade upp som etta på den europeiska elbilstoppen. Sedan dess har fransmännen hållit sig kvar på grön kvist och nu är det tredje generationen gillt.

Det har hänt en hel del bakom kulisserna hos Renault. Förutom en kosmetisk uppsnyggning så har batteri-kapaciteten ökat från 41 till 52 kWh och räckvidden redovisas ärligare med siffrorna 24 till 38 mil beroende på årstid. Zoe kan dessutom äntligen snabbladdas – men det kostar att spara på miljön.
Dyra batterier för Renault Zoe
Att miljön står i rampljuset bevisas inte minst av interiören eftersom såväl klädseln som plasten är tillverkade av återvunna bilbälten och petflaskor. Alla instrument är digitala och då vi rattar Zoe Intens så ingår en infotainmentskärm på 9,3 tum tillsammans med en förarskärm på 10. Allt är flera resor bättre än tidigare och enda plumpen är att förarstolen inte är höj- eller sänkbar.
Fransoserna har istället prioriterat en elektrisk hand-broms samt en ny växelväljare vid namn ”e-shifter”. Vad har då hänt med prislappen? Tja, grundpriset börjar från 279 990 kronor exklusive klimatbonus (60 000 kr) för den lilla elmotorn på 108 hästkrafter. Detta förutsatt att man hyr batteripaketet och det kostar mellan 749 till 1 249 kronor i månaden beroende på körsträcka. Vill du istället köpa loss batterierna? Då är det bara att hosta upp 80 000 kronor.

Laddad stämning
Vi provkör dock Zoe med en helt ny elmotor på 135 hästkrafter och det här är den största tekniska nyheten tillsammans med det kraftfullare batteriet. Nu ökar prislappen till 316 990 kronor exklusive klimatbonus och batterikostnader, men å andra sidan höjs även utrustningsnivån. Hundrastrecket nås på 9,5 sekunder och med den sardinska solen i ryggen och hemlängtan så nås 140 km/h. Dessutom är fjädringskomforten fullt godkänd och den lilla elbilen biter sig fast i kurvorna vid mer avancerad körning.
När väl batteriladdningen sjunger på sista versen så går det utmärkt att snabbladda Zoe med 50 kW. Därmed kan man ladda noll till åttio procent på 70 minuter – men det förutsätter att du kryssat för tillvalet á 9 900 kronor. En miss som kan ge upphov till en laddad stämning bland spekulanterna.
Tekniska data för Renault Zoe Intens R135 | |
---|---|
Elmotor: | Max effekt 135 hk. Max vridmoment 245 Nm. |
Batteri: | Litiumjon på 52 kWh. |
Kraftöverföring: | Motorn fram, framhjulsdrift. Enväxlad låda. |
Fjädring: | |
Bromsar: | Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel. |
Mått/vikt: (cm/kg) | Axelavstånd 259, längd 408, bredd 173, höjd 156. Tjänstevikt 1 502. |
Prestanda: | Toppfart 140 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,5 sek. |
Förbrukning: | 17,9 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 38,3 mil (WLTP). |
Pris: | 316 990 kronor (exkl. batteri och 60 000 kr i klimatbonus). |
![]() |
Äntligen erbjuds snabbladdning 5 års nybilsgaranti Fräsch interiör Bra räckvidd |
![]() |
Snabbladdning kostar extra Dyrt att köpa batteriet |
Av: Willy Priske och Jenny Nilsson / © CNP AB