Suzuki Jimny
Suzuki Jimny presenterades redan 1970 och nu lanseras den fjärde generationen av det japanska charmtrollet. Totalt har över tre miljoner exemplar sålts och att alla bilar för 2020 i princip redan tingats är om något ett kvitto på Jimnys otroliga dragningskraft. Namnet är faktiskt resultatet av en språkförbistring – någonstans på huvudkontoret så blev nämligen Jimmy förväxlat med Jimny och resten är historia.

Jimny är faktiskt lika enkel som genial. Vad sägs om ett rambygge med stela axlar såväl fram som bak, rejäla spakar till växel- och fördelningslåda och en fyrkantig design som närmast är kultförklarad? Lägg därtill korta överhäng, lågväxel och 21 centimeters markfrigång så räcker det för att ta dig ända längst in i trollskogen.
Suzuki Jimny är ett rivjärn offroad
Precis som tidigare så vänder sig nya Jimny till tre huvudgrupper av användare. Yrkesfolk som exempelvis skogsarbetare med behov av ett smidigt och prisvärt offroad-järn. Entusiaster med fritidsaktiviteter som kräver något extra stryktåligt på hjul och lifestylefolket som rattar bilen i den urbana djungeln för att de gillar den tuffa utstrålningen.
Men här måste man tillägga att Jimny är en bil för två eftersom det lilla baksätet högst kan husera ett par småtroll och då finns det dessutom bara plats i lastutrymmet för tre matkassar. Om man däremot fäller de bakre ryggstöden så går det bra att storhandla eftersom utrymmet växer till 377 liter. Grundpriset startar från 209 900 kronor och då ingår faktiskt hyggligt med standardutrustning.

Håller kärleken vid liv
Det är lätt att omedelbart bli förförd av den lilla krabaten och kärleken håller i sig även efter att den första förälskelsen lagt sig. Suzuki Jimny är nämligen en väldigt ”ärlig” bil och man får det man ser. Japanen tål definitivt att granskas i sömmarna och gör inte bort sig i den urbana djungeln.
Bensinfyran på 102 hästkrafter erbjuder tre körlägen – bakhjulsdrift, fyrhjulsdrift och fyrhjulsdrift med lågväxel. Vi provar samtliga och kan notera en överraskande god komfort och fullt godkänt betyg i såväl ordning som uppförande på olika typer av underlag. Mest imponerade blir vi över förmågan att ta sig fram över stock och sten. Här bevisas att gammal är äldst och därmed kan Suzuki Jimny närmast liknas vid svensken Johan Petter Johanssons patent från 1892. Det japanska charmtrollet är nämligen precis lika enkel, flexibel och stryktålig som en skiftnyckel.
Tekniska data för Suzuki Jimny 1,5 AllGrip PRO 4×4 | |
---|---|
Motor: | 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 102 hk vid 6 000 varv/minut. Max vridmoment 130 Nm vid 4 000 varv/minut. |
Kraftöverföring: | Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell. |
Fjädring: | Stel axel med skruvfjädring fram och bak. |
Styrning: | Elservo. Vändcirkel 9,8 meter. |
Bromsar: | Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd. |
Mått/Vikt (cm/kg): | Axelavstånd 225, längd 365, bredd 165, höjd 172. Tjänstevikt 1 170. Bränsletank 40 liter. |
Prestanda: | Toppfart 145 km/h. Acceleration 0-100 km/h 14,1 sek. |
Förbrukning/Miljö: | 7,9 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 178 g/km (WLTP). |
Pris: | 209 900 kronor. |
![]() |
Terrängegenskaper Användarvänlighet Charmig design Bra prislapp |
![]() |
Höga utsläppsvärden = hög fordonsskatt Brister i komforten |
Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / ©