Toyota Proace City Verso – Dags att ta bussen?

KATEGORI

Toyota Proace City Verso

Tycker du att dagens bussar inte håller tidtabellen? Då kanske det är hög tid att införskaffa dig en egen familjebuss som b(j)ussar på ett mer flexibelt körschema. Toyota Proace City Verso fixar gruppresor för sju och byggs sida vid sida med halvsyskonen Citroën Berlingo, Peugeot Rifter samt Opel Combo. Därmed kan vi vinka adjö till försenade avgångar och krångliga biljettköp. Här är bussen som går som tåget.

toyota proace
Cnp ab

Vår provkörning i den kungliga huvudstaden visar att Proace City Verso är lätthanterlig, lättparkerad och lättlastad. Behöver alla åkande ha bagage med sig så blir det dessvärre trångt om saligheten bakom den tredje sätesraden. Fast med fem resenärer ombord så förändras allt och utanför tullarna visar sig minibussen vara en komfortabel milslukare.

Toyota Proace lyfter med lasten

Toyota Proace City Verso är en produkt som i dessa populära suv-tider befriande nog inte utger sig för att vara något annat än just en praktisk familjebuss. Vad sägs exempelvis om dubbla skjutdörrar tillika en rejäl bagage-lucka där själva glasrutan kan öppnas separat? Sedan kan man anpassa interiören efter familjens storlek – från två till sju sittplatser. De två bakre stolarna är enkla att plocka ur och den andra sätesraden går att fälla.

Vips blir familje-bussen en skåpbil med en imponerande lastkapacitet på 2 693 liter. Vill du hellre få känslan av att flyga fram så erbjuds även flygplansbord till den andra sätesraden och en nersänkbar bagagehylla som är integrerad i taket. Grundpriset börjar från 289.900 kronor men vill du ha det mesta av det bästa så hamnar vi på 359.900.

proace city
Cnp ab

Pålitlig och bussig

Under huven på familjebussen hittar vi en trecylindrig bensinare på 1,2 liter – med två olika effektuttag. Det är således bara att välja mellan 110 hästkrafter och en manuell sexväxlad låda eller 130 hästar och en åttaväxlad automatlåda. Av dessa är det definitivt den senare som gör bussen mest rättvisa och därför koncentrerar vi oss på denna. Maskinen jobbar dessutom föredömligt tyst och har fullt tillräckligt med kraft.

Sprinten noll till hundra rullar på goda 9,8 sekunder samtidigt som topphastig-heten landar på 173 km/h. Alla vet ju att släkten är värst så därför vill det till att göra lite släktforskning innan köp. Toyota, Citroën, Peugeot och Opel har alla olika pris och utrustning så skaran tål att jämföras. Bussen vi kör idag är inte billigast men har å andra sidan mycket standard-utrustning. Därför törs vi hävda att Proace City Verso är en av de bästa familjebussarna att umgås med just nu. Det är en trygg reskamrat som inte bara håller måttet utan även tidtabellen.

Tekniska data för Toyota Proace City Verso Active 1,2 Lång
Motor: 3-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl.
Max effekt 130 hk vid 5 500 varv/min.
Max vridmoment 230 Nm vid 1 600 varv/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 298, längd 475, bredd 185, höjd 181.
Tjänstevikt 1 715. Bränsletank 60 liter.
Prestanda: Toppfart 173 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 7,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2 163 g/km (WLTP).
Pris: 309.900 kronor.
Toyota Proace 4 Prestanda för biltypen
Drivlinan imponerar
Dubbla skjutdörrar
Praktisk interiör
Toyota Proace 5 Andra radens stolar är inte skjutbara
Finns billigare syskonbilar

 

Av: Willy Priske och Jenny Nilsson / © Toyota Proace 6

Prenumerera på vårt Nyhetsbrev!

- Annons -

FÖLJ OSS PÅ SOCIALA MEDIER

15,650FöljareGilla
18,944FöljareFölj

Måste läsas

- Annons -