Toyota Yaris
Landets mest sålda småbil har svidat om och resultatet träffar som en rak höger i solar plexus på konkurrenterna. Toyota Yaris är ny från topp till tå och den massiva arbetsinsatsen inkluderar även hela hybriddrivlinan. Vi har testat lättviktsmästaren vars enastående krocksäkerhetsbetyg väger tungt. På det berömda pappret är nya Yaris Hybrid redan en vinnare. Hur är det i verkligheten?

Dagens testbil rullar faktiskt både med och mot strömmen. Tja, ”med” eftersom hela hybridsystemet inklusive batterierna är uppdaterade och ”mot” för att nya Yaris faktiskt är en centimeter kortare än före-gångaren. Det känns nästan befriande i en tid då nästan alla konkurrenter växer på längden. Ändå har inner-utrymmena ökat…
Mindre är mer
Låt oss börja från utsidan och här gäller principen att inte ändra på ett vinnande koncept alltför mycket. Trots att allt är nytt och fräscht så känner man igen de specifika Yaris-dragen. Även interiören har fått sig en släng av utvecklingssleven och en åttatums pekskärm ingår som standard liksom backkamera.
Möjligen hade man kunnat önska sig lite mer spännande färger än bara svart men det är absolut inget fel på vare sig finish eller innerutrymmen. Ändå har som sagt längden minskat med en centimeter till 394. Hur det är möjligt? Axelavståndet har dragits ut med fem centimeter samtidigt som bredden ökat lika mycket. Toyota slår sig för bröstet och påstår att vi kör världens säkraste småbil. Det vågar man efter att nya Yaris Hybrid belönats med fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester, vilka har skärpts för året.

Tänk på refrängen
Toyotas första hybridbil lanserades redan 1997 och sedan dess har man sålt femton miljoner hybrider. Japanerna bemästrar tekniken på sina fem fingrar och i nya Yaris har den förbättrats ytterligare. Man har vinkat farväl av nickelmetallbatteriet och välkomnat ett litiumjon som ökar spänningen från 144 till 178 volt.
Elmotorn och bensintrean har en maximal systemeffekt på 116 häst-krafter, vilket är sexton mer än tidigare. Ändå har den blandade förbrukningen sänkts till 0,37 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet ligger på 85 gram per km.
Avslutningsvis har Toyota fått ordning på sin steglösa automatlåda och allt det här tillsammans gör testkärran till en nöjesmaskin på vägen. Yaris Hybrid sjunger bokstavligen ”Let me entertain you” och vill du sjunga med så börjar grundpriset från 199 900 kronor.
Tekniska data för Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active | |
---|---|
Motor: | 3-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 91 hk vid 5 500 varv/min. Max vridmoment 120 Nm vid 3 600 varv/min. |
Elmotor: | 79 hk och 141 Nm. Totaleffekt 116 hk. |
Kraftöverföring: | Motorer fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda. |
Fjädring: | Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsfjädring. |
Styrning: | Elservo. Vändcirkel 10,4 meter. |
Bromsar: | Skivor runt om. ABS. Antispinn/sladd. |
Mått/vikt: (cm/kg) | Axelavstånd 256, längd 394, bredd 175, höjd 150. Tjänstevikt 1 160. Bränsletank 36 liter. |
Prestanda: | Toppfart 175 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,7 sek. |
Förbrukning/Miljö: | 3,7 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 85 g/km. |
Pris: | 199 900 kronor. |
![]() |
Välutvecklat hybridsystem Säkerhet i världsklass Smidig i trafiken Låg förbrukning |
![]() |
Går inte att montera dragkrok Färglös inredning |
Av Willy Priske och Johannes Gardelöf / ©