- Annons -

Volkswagen ID 3 är framtidens folkvang

VW ID3 – För 75 år sedan tog andra världskriget slut och behovet av en prisvärd folkbil var stor. Volkswagen svarade med att massproducera Typ 1 som snabbt slog igenom under smeknamnet ”Bubblan”. Nu finns en ökad oro för att vår planets resurser börjar ta slut och behovet av en elbil för folket är stor. Volkswagens svar den här gången är nya ID.3 och vi har provkört framtidens folkvagn – som även bjuder på en hälsning från förr.

volkswagen id3
CNP AB

Volkswagen ID.3 markerar starten för en gigantisk satsning på elbilar. Planen är att i en strid ström lansera upp till 75 nya eldrivna modeller fram till och med 2029. Undrar du över namnet? Tja, det symboliserar att tyskarna skriver det tredje kapitlet i sin gedigna historie-bok där första avhandlade Bubblan och andra Golf. Nu är det upp till bevis för nya ID.3.

VW ID3 Förvaltar arvet

Ska man rulla hem som folkbil hos den breda massan så är det viktigt att vara en snäll kamrat på såväl ut- som insidan. Det har Volkswagen tagit fasta på och VW ID3 lockar med ett snyggt yttre där den aerodynamiska ”kepsen” över bagageluckan sticker ut mest. Tack vare snillen som Isaac Newton och Albert Einstein så vet vi att ett lågt luftmotstånd ger längre räckvidd.

LÄS OCKSÅ: Lexus UX 300e – Äntligen tyst i klassen

Volkswagen har bland annat valt bort möjligheten att ha takrails och därmed takbox. Därför är det tur att kupéutrymmet skämmer bort oss. Faktum är att ID.3 har yttermått som en Golf (426 centimeter) men innerutrymmen som hos en Passat. Hur det är möjligt? Tja, har man bara läst första kapitlet om original-Bubblan så vet man att en bakmonterad motor i kombination med bakhjulsdrift sparar på utrymmet och nya ID.3 förvaltar det arvet.

vw id3 life
CNP AB

Ingen elbilsbubbla i VW ID3

På tal om elmotorn så är effekten 204 hästkrafter medan batteripaket är på 58 kilowattimmar. Räckvidden anges till 42 mil och med tyskarnas ID. Charger på 11 kW (trefas) så kan man ladda från tomt till åttio procent på sex timmar. Priset för laddboxen är 4349 kronor medan grundpriset för själva elbilen börjar från 434 900 exklusive 60 000 i klimatbonus. Det innebär att en VW ID3 Life kan bli din för 374 900 kronor och då är allt analogt kastat överbord.

Interiören består nämligen enbart av digitala skärmar och de fysiska knapparna är lätträknade. Hur det är med köregenskaperna? Den bakhjulsdrivna elfolkan är riktigt underhållande och färden till hundra rullar på goda 7,3 sekunder medan toppfarten är begränsad till 160 km/h. Framtidens folkvagn är ingen elbilsbubbla utan starten på ett helt nytt kapitel i mobilitetshistorien.

Tekniska data för Volkswagen ID.3 Life 58 kWh
Elmotor: Max effekt 204 hk. Max vridmoment 310 Nm.
Batteri: Litiumjon på 58 kWh.
Kraftöverföring: Motorn bak, bakhjulsdrift. Enväxlad låda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,2 meter.
Bromsar: Skivor fram och trummor bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/Vikt (cm/kg): Axelavstånd 277, längd 426, bredd 181, höjd 157. Tjänstevikt 1 805.
Prestanda: Toppfart 160 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,3 sek.
Förbrukning: 15,5 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 423 km (WLTP).
Pris: 434 900 kronor (exkl. 60 000 kr i klimatbonus).
Luftig och trivsam interiör
Hög standardutrustning
Teknik i framkant
Körkänslan
Framtiden bjuder på 2 års nybilsgaranti
Ej taklast eller dragkrok

 

Av: Willy Priske och Johannes Gardelöf / © 

GÅ MED I VILLALIVETS NYHETSBREV OCH FÅ

GUIDER & ERBJUDANDE

- Annons -