- Annons -

Vill du sova bättre? Kanske blir du störd av ljud, ljus eller en obekväm madrass? Det finns mycket du kan göra för att ditt sovrum ska bli bättre anpassat för sömn. Ta del av våra tips här!

Ta inte din dåliga sömn för givet. Det finns mycket du kan göra för att skapa ett rum för vila, utan störande moment eller stressiga inslag. Här ska du kunna slappna av, sova ostört och få vakna utvilad. Ge dig själv de bästa förutsättningarna för bra sömn, börja med inredningen av ditt sovrum.

inredning sovrum

Så skapar du harmoni i ditt sovrum

Visste du att rött, gult och andra starka färger kan påverka din nattsömn? Har du en knallröd vägg kan det vara läge att måla om till en lugnare, dovare färg. Tänk att färgen ska utstråla lugn och harmoni, inte aktivitet och starka känslor. När det kommer till väggfärger för sovrummet är dessa färgtyper att rekommendera:

  • Blåa och grå nyanser som för tankarna till hav.
  • Svalt grön som för in skog och natur i rummet, tänk oliv och eukalyptus.
  • Dämpat gråa toner som lugnar och minner om moln.
  • Ljusa, matta pastellfärger snarare än starka, mättade kulörer.

Sedan finns det gott om rum att föra in starkare färger i form av matta, sängkläder, tavlor, gardiner och andra textilier. Bara för att väggarna är i dov grå kulör behöver inte allt vara det.

  • Tips! Med växter blir luften renare, rummet mer ombonat och levande. Har du lugna färger på väggarna kan en starkt grön växt komplettera väl.

Bäddat för bättre sömn

Om du ständigt måste byta ställning för en fjäder i madrassen kommer du också att sova sämre. Likaså med ett för varmt täcke som gör att du vaknar upp svettig minst en gång per natt. Eller en kudde som får nacken att värka. Se till att prova sängar och madrasser noga innan du väljer. Det är ofta ett stort köp, det är onödigt med pengar och tråkigt för din komfort om det blir fel. Har du en partner är det viktigt att ni provar tillsammans så att båda kan hitta det som passar tillsammans. Där gäller det även att känna efter vilken bredd på madrassen som är lämplig, vissa vill sova tätt intill varandra, medan andra störs lättare och vill ha en stor madrass för gott om rum att sträcka ut sig på.

Madrass, kudde och täcke för dig

Olika kroppar behöver olika stöd, liksom att det finns personliga preferenser när det kommer till fast, medelfast och mjuk madrasstyp. Även när det kommer till kuddar och täcken kan det skilja sig mycket, vissa vill ha en hög kudde, andra en avlång men tunn. Några föredrar tjockt duntäcke året om, en hel del gillar att byta efter säsong.

inredning sovrum

Dämpa ljus i sovrummet

Läser du med taklampan tänd? Försök istället tona ner belysningen, installera sänglampor intill din sovplats så kan du koppla av med en bok och samtidigt vänja kroppen vid lite mörker. Då kommer kroppens egna sömnhormon få det lättare att sätta igång.

Textilier och öronproppar

Med mycket textilier i form av matta och gardiner blir det naturligt ett dämpat ljud, störs du ändå finns det gott om öronproppar som tar bort irriterande surr, sorl och buller. Det kan vara obekvämt att sova med öronproppar, men om det ändå förbättrar din sömn är det värt att prova.

Dimmat ljus och mysbelysning

En stark taklampa skapar inte direkt en mysig känsla i ditt sovrum. Det är inte heller särskilt avkopplande att läsa i sådant ljus. Med punktbelysning i form av läslampor på vardera sida om sängen får du rätt ljus till boken, samtidigt som en eventuell sängpartner inte störs av ljuset. Kan du dimma lampan är det ännu bättre. Med mysig belysning i fönster skapar du en lugn, avslappnad känsla i rummet som förhoppningsvis smittar av sig på dig.

inredning sovrum

Några sista tips

Se till att ditt sovrum och din säng endast är för avkoppling. Här ska helst ingen jobbdator användas i sängen, inte heller är det bra för sömnen med en TV uppmonterad på väggen som står på hela kvällen. Försök istället att inreda bort teknik från rummet och endast ha en väckarklocka. Koppla ned direkt när du går in genom att lägga ifrån dig mobilen, se till att det enda du gör innan du släcker nattlampan är att försöka slappna av.

Fler lite mer allmänna sömntips är följande:

  1. Försök att gå upp samma tid varje dag.
  2. Undvik kaffe och te med koffein liksom nikotin och alkohol.
  3. Ät och drick inte precis innan du ska lägga dig, även om det kan vara frestande med en kvällsmacka. Se till att äta den vid 19 istället för klockan 23.
  4. Rensa sovrummet på de där onödiga grejerna som kan störa sömnen.

Att hålla relativt god ordning ökar även det känslan av lugn och välbefinnande. Det påverkar indirekt din sömn när du slipper tänka på väntande städning och högar med kläder som måste sorteras.

Lycka till med din inredning av ditt sovrum för en bättre nattsömn!

- Annons -