Kundporträtt: Eric Cardell – Willab Garden

- Annons -

Kundporträtt: Eric Cardell – Willab Garden

Villalivet har gjort ett besök på Willab Garden i Båstad och träffat Eric Cardell som är Marketing, Sales & Customer Service Manager på företaget. Eric har en gedigen historik i marknads och försäljningsbranschen då han bland annat har varit Reklamchef på NIBE och Marknadschef på DT Group.

Eric Cardell

Bostadsord: Båstad
Familj: Fru och 4 barn
Favoritfärg: Grå
Gillar: Utmaningar
Ogillar: 2:a plats
Favoritcitat: Va envis med målen och flexibel med metoderna

Vad är Willab Garden?

-Willab är ett fantastiskt roligt företag med lång historia, har funnits i över 30 år. Grundaren är kvar i företaget som styrelseordförande och drivs av familjemedlemmar. Det är liksom ett familjeföretag på riktigt. Vårt huvudområde är folks trädgård. Det är villaägarnas trädgårdar, där vi försöker bidra med att skapa rum i trädgården och det gör vi med uterum, växthus och sedan något år tillbaks även med pooler.

Hur är du som ledare?

-Som ledare skulle jag nog beskriva mig som att jag litar på folk, jag litar på deras förmågor och vågar framförallt ge dem förtroende. Jag är inte den som pillar med fingret i alla syltburkar och har lite för många roller. Jag är marknadschef, försäljningschef och after sales-chef och det ger mig inte tiden till att vara överallt. Jag tvingas till att förlita mig på folks förmågor.

Vad driver dig?

-Jag drivs främst av utmaningen i det affärsmässiga vi ska öka omsättningen med dem mål vi har, vi ska inta nya marknader, vi ska förbättra marginaler och öka hitraten – det finns mängder av KPI:er vi jobbar mot som är hela drivkraften egentligen.

Framgångsfaktorer?

-För Willab är framgångsfaktorerna först och främst kundanpassningen, någonstans på resan så tog man ett beslut om att våra produkter ska vi ha möjligheten att anpassa efter kundens önskemål. Produktionsapparaten och de vi har byggt upp idag möjliggör att vi kan för dig anpassa ett uterum i exakt de mått du vill ha men ändå göra de med löpandebandsprincipen vilket gör att vi blir kostnadseffektiva och kan hålla nere priserna.

-Kunden blir fantastiskt nöjd, för han fick precis den storlek och de uterum han ville ha. En annan framgångsfaktor tycker jag är att vi är lite traditionella – vi har behållt vår katalog. Vi är ett av få svenska företag som överhuvudtaget trycker en katalog, ca 220 sidor och drygt 1,5 miljoner exemplar som är fylld med inspiration och fakta om våra produkter.

-Sedan har vi den totala mediemixen naturligtvis där katalogen vävs samman med massa andra medier. Där handlar det om att hitta medier där vi når alla villaägarna. Där är väl en av framgångsfaktorerna för Willab Garden är naturligtvis vårt deltagande i Villalivet. Ett medie där vi når alla våra presumtiva kunder. Vi har definierat vår målgrupp och hela den målgruppen finns i Villalivets utdelningsområde. Släktskapet och samhörigheten är stor och är absolut en av våra framgångsfaktorer.

Kan du uppskatta Villalivet-effekten?

-Vi uppskattar Villalivet-effekten och historiskt så har det visat sig vara ett fantastiskt bra val att gå i Villalivet och utvecklingen efter annonserna när vi pratar om försäljning (jag kommer inte prata några siffror) den är av godo och det gör att vi stannar kvar i Villalivet. Vi tycker att det är ett fantastiskt bra val som vi har gjort.

- Annons -