Gamla garageportar kan vara farligare än man kan tro.

Varje år inträffar olyckor och dödsfall med gamla portar. Det är lätt att tänka ”Så länge porten sitter uppe får det gå” men det kan vara värt att lägga några minuter på att begrunda hur säker din garageport faktiskt är.

Sveriges drygt 1,8 miljoner garageportar är uppskattningsvis 260 000 så gamla att de kan vara farliga. Ytterligare 176 000 nyare portar riskerar att vara oförsäkrade. Livslängden på en port är i regel 25 till 30 år och under den tiden slits inte bara fjädrar och material utan hela konstruktionen.

Hållfastheten ändras för alla material som slits och åldras – så även för garageportar. Trä murknar, metall rostar. Tillsammans med portfjädrarnas enorma krafter utgör gamla slitna material en risk för att fjädrarna släpper i infästningen och att porten faktiskt trillar ner.

Det är lätt att glömma vilka krafter som driver en garageport. Känner man med sig att man kanske inte besiktigat eller servat sin port så flitigt kan det vara värt att ta portens varningstecken på extra stort allvar. Det kan hålla onödiga olyckor borta.

Det är de gamla vipportarna med oskyddade fjädrar som innebär störst olycksrisk, de var vanliga under både 1970- och 1980-talet och Mikael Holmstrand berättar att Garageportexperten byter flera störtade portar varje år.

Garageportarnas säkerhet har utvecklats kraftigt de senaste åren och väljer man en ny port klarar den också de nya strängare säkerhetskraven. I Garaget hamnar ofta skrymmande leksaker, trampbilar och cyklar.

– ”Som pappa med egna barn kan jag inte tänka annat än att ställa höga krav på min garageport. Jag vill inte ens tänka på vad som skulle kunna hända annars” avslutar Mikael.