VILLALIVET INTERVJUN: KARINA ERICSSON WÄRN
Framtidens design, hur kommer den se ut? Och hur viktigt är det med design när vi kämpar för kommande generationers framtid? Detta är två av hjärtefrågorna för rektorn på Beckmans Designhögskola i Stockholm.
GÖR: Rektor för Beckmans Designhögskola, tidigare verksam som författare, modeskribent, kritiker och utställningscurator.
ÅLDER: 56 år.
FAMILJ: Maken Lars O Ericsson, två vuxna barn.
BOR: Stockholm och Paris.
Design kommer alltid att vara viktig i samhället. Design finns överallt, in i minsta detalj i alla de ting som omger oss, och med miljökampen så blir designerns arbete faktiskt lite enklare eftersom både spektrat och valmöjligheterna minskar. Det finns ju bara en väg att gå. Hållbarhet genomsyrar allt som sker på skolan och löper som en röd tråd i alla våra samarbeten och diskussioner, säger Karina Ericsson Wärn.
Ett av skolans motto är att design till och med kan vara en lösning på gemensamma sociala och ekonomiska samhällsproblem.
– Framtidens hem formas på nya sätt och jag tror vi kommer att influeras mer av andra kulturers sätt att umgås på. Satsa på större, gemensamma köksytor och mindre sovrum, till exempel. Värna om öppna, sociala rum och kanaler som främjar kontakt människor emellan. Jag är dessutom väldigt intresserad av forskningsbiten, nya material som vi kan använda på sätt vi aldrig kunnat drömma om tidigare. Det pågår många spännande projekt, bland annat på Borås textilhögskola.
Den första rektorn för Beckmans (Anders Beckman) skrev in sig i designhistorien med en gigantisk dalahäst på Världsutställningen i New York 1939. På frågan vad Karina Ericsson Wärn tänker sig som sitt personliga avtryck för skolan blir det något betydligt mer praktiskt.
– Beckmans har just blivit uppsagda från sitt hyreskontrakt på Brahegatan så skolan letar ny adress. Det blir min uppgift att landa det äventyret så bra det bara går. Sommaren 2023 räknar jag med att vi är på plats i nya lokaler. Att värna om kulturens framtid och synliggöra den i nutid är en livsstil mer än ett arbete för Karina, som gärna driver frågor kring betydelsen av form, mode och visuell kommunikation på politisk nivå.
Hur ser du på Beckmans framtid?
– Vi måste ha tentaklerna utåt och använda alla känslospröt för vad som gäller och komma skall, så att utbildningarna är riktigt, riktigt bra. Våra elever får det bästa av det bästa och jag tror de går en ljus framtid till mötes. Vi är ju en liten skola, så jag följer eleverna tätt genom utbildningen och sen står jag där på deras examensdag och håller tal med gråten i halsen. Man kommer varandra nära.
Karina Ericsson Wärn bor sedan tjugo år tillbaka hälften av sin tid i Paris, hon och maken har en lägenhet i latinkvarteren vid Luxembourgparken som hon beskriver som typiskt franskt inredd med loppisfynd och dignande bokhyllor. En stil hon tagit efter i bostaden från 1913 på Bjurholmsplan i Stockholm.
– Vi har ganska vågade färgval hemma, rosa och turkost på väggarna. Inte så ”svenskt” och försiktigt, direkt.
Går det att jämföra Stockholm och Paris?
– Nej, jag tycker inte det. Estetisk bildning har ju en given plats i det franska samhället i form av filosofi, konst och design. Det har det tyvärr inte i Sverige. Franska gymnasieelever får till exempel skriva uppsatser om estetik, här plockar vi bort slöjdtimmar och försöker skära ut antiken ur läroplanen. Karina Ericsson Wärn beskriver sig själv som en problemlösare som sällan ”låter topplocket fara”. Gör hon misstag så gör hon om och gör rätt. Ingenting är värt att ligga sömnlös över.
– Det behöver jag ingen terapeut som säger. Jag brukar säga att jag hellre lägger pengar på kashmirtröjor än dyr terapi, för de ger mig det jag behöver. Mod, självförtroende och rektorspower.
”Estetisk bildning har tyvärr ingen given plats i Sverige”
OM BECKMANS
● Skolan grundades 1939 av reklamaren och affischkonstnären Anders Beckman, tillsammans med textilkonstnären Göta Trägårdh, formgivaren Carl Axel Virin och filmarkitekten Bibi Lindström.
● Skolan utbildar inom form, mode och visuell kommunikation.
● Eleverna har kontinuerliga samarbeten med olika företag under utbildningstiden.
● Skolan anlitar gästlärare som verkar inom de aktuella områdena. Haute couture-designern Per Engsheden och formgivaren Margot Barolo är programansvariga för utbildningarna i mode respektive form.
TEXT KATARINA DANIELSSON FOTO BECKMANS